Paylaş
Ek ödeme ve YPK kararları ve sözleşmeli personelin sorunlarının düzeltilmesi için Başbakanlık Müsteşarı Efkan Ala'ya rapor sunduk
AKSAKLIKLARIN DÜZELTİLMESİ İÇİN ÇALIŞMALARIMIZ SÜRÜYOR
Türkiye Kamu-Sen, kamu çalışanlarının sorunlarını gündeme getirmeye ve çözüm üretmeye devam ediyor. Ek ödemeler, YPK kararları, buna ilişkin Bakanlar Kurulu Kararı ve sözleşmeli personelin sorunlarına ilişkin girişimlerini sürdüren Türkiye Kamu-Sen en son Başbakanlık Müşteşarı Efkan Ala'yı ziyaret ederek sorunları iletmişti.
Yaşanan sıkıntıların ve aksaklıkların düzeltilmesi konusunda üzerine düşen görevi yapacağını belirten Başbakanlık Müşteşarı Efkan Ala, sorunları ve çözüm önerilerini içeren teknik çalışmanın yapılarak kendilerine verilmesini istemişti.
Türkiye Kamu-Sen Ar-Ge Merkezi tarafından hazırlanan, 2008 yılı YPK kararı, 30 Aralık 2008 tarih ve 27096 sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe giren Bakanlar Kurulu Kararı ve Sözleşmeli Personel Çalıştırılmasına İlişkin Esaslarda Değişiklik Yapılmasına Dair Esasları içeren taslak ile ilgili olarak tespit ettiği sorunlar ve taleplere ilişkin raporu Başbakanlık müsteşarı Efkan Ala'ya ulaştırdı.
BAŞBAKANLIK MÜSTEŞARI EFKAN ALA'YA SUNULAN TALEPLER VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİNE İLİŞKİN RAPOR:
Sayı : TKSGM.2009.40.10/31
Konu : Ek ödeme, YPK kararı ve sözleşmeli personelin eş durumu nedeniyle yer değiştirmesine ilişkin taslak ile ilgili olarak kamu görevlilerinin sorunları ve önerileri
TC. BAŞBAKANLIK MÜSTEŞARLIĞI'NA
Ankara, 16.01.2009
Konfederasyonumuza bağlı sendikaların ek ödeme, 2008 yılı YPK kararı, 30 Aralık 2008 tarih ve 27096 sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe giren Bakanlar Kurulu Kararı ve Sözleşmeli Personel Çalıştırılmasına İlişkin Esaslarda Değişiklik Yapılmasına Dair Esasları içeren taslak ile ilgili olarak tespit ettiği sorunlar ve talepler tarafınıza sunulmaktadır.
Bilgi ve gereğini arz ederiz.
Saygılarımızla
Fahrettin YOKUŞ Bircan AKYILDIZ
Gen. Teş. Sekreteri Genel Başkan
Talep ve Öneriler
- 1- Döner sermayeli kurum ve kuruluşlarda döner sermaye ödemelerinin ek ödeme miktarının altında kalması durumunda mahsuplaşma bir sonraki yıl içinde aylara bölünerek yapılmaktadır. Bu durumda bu kurumlarda çalışan kamu görevlileri, her ay almaları gereken ek ödeme farkını yaklaşık 2 yıl gibi bir süre bekledikten sonra alabilmektedirler. Bu durumun düzeltilerek döner sermayeli kurumlarda mahsuplaşmanın aylık olarak yapılması,
- 2- Sağlık Bakanlığı'nda görevli personele ödenecek olan ek ödemenin döner sermayeden karşılanması öngörülmüştür. Döner sermaye geliri yeterli olan kurum ve kuruluşlarda zaten döner sermaye ödemesi, ek ödeme rakamının üzerinde olmaktadır. Dolayısı ile döner sermaye gelirinin ek ödemeden düşük kalması durumunda aradaki farkın döner sermaye gelirinden karşılanması imkansızdır. Bu nedenle Sağlık Bakanlığı'nda görevli personele yapılan ek ödemenin genel bütçeden yada Sağlık Bakanlığı merkez teşkilatına ayrılan paydan ödenmesi,
- 3- İller Bankası, MTA, Elektrik İşleri Etüt İdaresi gibi kurumlarda çalışanların yıl içinde 6 aylık dilimler halinde aldığı ikramiyenin ek ödeme ile mahsuplaşmasının peşin yapılması nedeniyle ortaya çıkan mağduriyete son verilmesi, ikramiyenin ek ödeme olarak kabul edilmemesi,
- 4- Adliyelerde çalışan personele verilen "yol tazminatı"nın kaldırılmasına rağmen, hala bu tazminatı ödeniyormuş gibi kabul edilmesi ve ek ödemenin dönem sonunda artık olmayan bir tazminatla mahsup edilmesinden doğan aksaklığın giderilmesi,
- 5- Başbakanlık ve Başbakanlığa bağlı kuruluşlar ve bakanlık merkezlerinde çalışan personele fazla mesai adı altında ödenen aylık maktu tutarın kaldırılarak ek ödemeye dönüştürülmesinin ardından, bu personelin fiilen yaptığı fazla mesai karşılığında ödeme yapılmaması sorununun çözülmesi,
- 6- Hazine ve Dış Ticaret Müsteşarlığı'nda fiilen yapılan fazla mesai karşılığında alınan ücretlerin ek ödeme tutarından mahsup edilmesi sorununun çözülmesi,
- 7- Çevre ve Orman Bakanlığı'nda mühendis olarak çalışan kamu görevlilerinin ek ödeme oranı %82, özel hizmet tazminat oranı ise %160 iken; sınav kazanarak uzman yardımcısı olan mühendislerin ek ödeme oranları %53'e, özel hizmet tazminat oranları ise derecesine göre %105 ile %60 arasında değişen oranlara düşmektedir. Dolayısı ile mühendis kökenli olan uzman ve uzman yardımcılarının maaşları büyük oranda azalmaktadır. Bu sorunun çözülmesi,
- 8- SHÇEK'te görev yapmakta olan öğretmenler ek ders ücreti ve ek ödemeden aynı anda faydalanırken; aynı kurumda öğretmenlerle birlikte görev yapan hemşire, sosyal çalışmacı vb. unvanlardaki personelin görev tanımlarının yeniden yapılarak, ek ödemeden faydalandırılmaması sorununun çözülmesi,
- 9- 30 Aralık 2008 tarihinde çıkarılan Bakanlar Kurulu Kararı'nda, yalnızca teknik kökenli müdürlerin ek ödeme oranları %100 olarak belirlenmiş; Genel İdare Hizmetleri Sınıfından gelen müdür unvanlı personelin ek ödeme oranları %53'te kalmıştır. Buna göre kamuda müdürler arasında bile 240 TL'ye varan maaş farkı ortaya çıkmıştır. Ancak; Teknik Hizmetler Sınıfına dahil olmasına rağmen jeolog, hidrolog, hidrojeolog, jeofizikçi, kimyager, fizikçi, jeomorfolog, arkeolog, matematikçi, istatikçi, astronom, teknisyen, tekniker gibi kadrolarda görev yapmakta iken, idari kadrolara atananlarla, Genel İdare Hizmetleri sınıfından idari kadrolara atananların ek ödeme oran ve tutarları değiştirilmediğinden, mahiyetinde çalışan teknik personelden daha düşük olduğu için benzer sorunlar devam etmektedir. Bu adaletsizliklerin düzeltilmesi,
- 10- Teknik kökenli olmayan müdürler ve kökenine bakılmaksızın bütün müdür yardımcılarının ek ödeme oranı %53; teknik şef olarak çalışanların ek ödeme oranı %28 olarak belirlenmişken bu personelin altında görev yapan mühendislerin ek ödeme oranlarının %82 olarak belirlenmesinden dolayı, amirlerin maaşlarının, maiyetinde çalışan personelden düşük kalması sorununun çözülmesi,
- 11- Milli Eğitim Bakanlığı'nda İl Milli Eğitim Müdür Yardımcıları, Şube Müdürleri, İlköğretim Müfettişleri, Şefler, Eğitim Uzmanları ile bakanlık merkez ve taşra teşkilatında görevlendirmeyle çalışan öğretmenler ek ödemeden hiç faydalanamamaktadır. Buna bağlı olarak, üniversiteler başta olmak üzere tüm kamu kurum ve kuruluşlarında çalışan kamu görevlilerimizin sorunlarının çözülmesi, haksız uygulamaların durdurulması,
- 12- 21.03.2006 tarih ve 5473 sayılı Kanun ile, Diyanet İşleri Başkanlığı merkez ve taşra teşkilatlarında Genel İdare Hizmetleri sınıfına dahil kadrolarda çalışan personel ile Emniyet Hizmetleri sınıfında çalışan personelin özel hizmet tazminat oranlarına 25 puanlık artış yapılmıştır. Ancak 2008 yılında yapılan ek ödeme düzenlemesinde 2006 yılında yapılan 25 puanlık artış Diyanet İşleri Başkanlığı çalışanları açısından ek ödeme olarak kabul edilirken, Emniyet Hizmetlerinde çalışanlar açısından ek ödeme olarak kabul edilmemiştir. Bu nedenle Diyanet İşleri Başkanlığı merkez ve taşra teşkilatlarında Genel İdare Hizmetleri sınıfına dahil personelin ek ödeme oranları, yeni uygulamada 25 puan düşük belirlenmiş ancak 2006 yılındaki uygulamadan aynı şekilde faydalanan Emniyet Hizmetleri sınıfına dahil personel için böyle bir kesintiye gidilmemiştir. Diyanet İşleri Başkanlığı çalışanları açısından adaletsizlikler içeren bu uygulamanın gözden geçirilerek ortaya çıkan aksaklığın giderilmesi ve ek ödemenin bu personele kesintisiz olarak ödenmesi,
- 13- 399 sayılı KHK uyarınca çalıştırılan 2 sayılı cetvele tabi personelden grup başmühendisi, başmühendis, başmimar, mühendis, mimar, veteriner, şehir plancısı, başeksper, eksper, teknik amir, teknik uzmanların ek ödeme oranları %68 olarak belirlenmiştir. Oysa Aynı ünvanda olup 657 sayılı Kanuna göre çalışan personelin ek ödeme oranı %82'dir. Yine 399 sayılı KHK'ya tabi olarak çalışan sağlık teknisyen yardımcısı % 39 oranında ek ödeme alırken, 657 sayılı Kanuna göre çalışan sağlık teknisyen yardımcısının ek ödeme oranı %58 olarak belirlenmiştir. Aynı şekilde diyetisyen, tekniker, teknik ressam, teknisyen, laborant ve makinistler için de belirlenen ek ödeme oranları, 657 sayılı Kanuna göre çalışanların altında kalmıştır. Yukarıda sayılan ünvanların dışında kalan 399 sayılı KHK kapsamındaki personelin hiç biri son yapılan ek ödeme düzenlemesinden faydalanamamış; buna bağlı olarak kamuda en düşük ek ödeme oranı 657 sayılı Kanuna tabi olarak çalışan personel için %49; 399 sayılı KHK kapsamında çalışanlar için %28 olarak belirlenmiştir. Bu durum kamuda yeni bir adaletsiz uygulama anlamına gelmektedir. Bu durumun düzeltilmesi,
- 14- KİT personelinin ücret adaletinin kendi içinde sağlanması konusunun değerlendirilmesi,
- 15- Tren üzerinde ve seyrüseferlerinde görev alan TCDD Genel Müdürlüğü'nün belirlediği personelin ücret gruplarının yükseltilmesi konusunun değerlendirilmesi,
- 16- 2008 yılı YPK kararının ek ödeme ile ilgili 6. maddesinin DHMİ Genel Müdürlüğü personelini ek ödemeden faydalanacak personelin dışında tutması nedeniyle, burada çalışan ve "havacılık tazminatı" alan çalışanların bir kısmının aldığı tazminat, ek ödemenin en alt sınırı olan en yüksek devlet memuru aylığının %49 oranının altında kalmıştır. Bu durumun düzeltilmesi,
- 17- Ulaştırma Bakanlığı ve denizcilik Müsteşarlığı'nda görevli personele diğer kuruluş çalışanlarına verildiği gibi döner sermayede pay verilmesi,
- 18- Denizcilik Müsteşarlığı'nda sözleşmeli personel uygulamasına geçilmesi, kurum çalışanları arasında 2 kata varan maaş farkı oluşmasına neden olmuş, çalışanları karşı karşıya getirmiştir. Bu adaletsizliğin giderilmesi,
- 19- PTT'de "posta dağıtıcısı" olarak görev yapan personelin kamuda benzer bir karşılığı olmadığı halde ücretlerinin subjektif bir değerlendirmeyle yüksek olduğu kanısına varılarak, ek ödemeden yararlandırılmaması sorununun çözülmesi,
- 20- Kuruluşların yönetim kurullarına %10'a kadar skala ayarlama yetkisi verilmesi konusunun değerlendirilmesi,
- 21- 399 Sayılı KHK kapsamında çalıştırılan personelin ücretlerinin kamuda çalışan diğer personelle eşitlenme çabasına rağmen, 657 sayılı kanuna tabi olarak çalıştırılan personelin faydalandığı aile yardımı ve çocuk parasından faydalandırılmamasından kaynaklanan haksızlığın giderilmesi,
- 22- Sözleşmeli Personel Çalıştırılmasına İlişkin Esaslarda Değişiklik Yapılmasına İlişkin Esasları belirleyen taslakta, 3, 4 ve 5. gruplardaki illerde görev yapan sözleşmeli personelin brüt ücretlerinin sırasıyla %10, %20 ve %25 oranında artırılarak ödenmesi planlanmaktadır. Aynı ilde görev yapan kadrolu personel ile sözleşmeli personel arasında ücret farklılıkları oluşturacak bu uygulama, kamuda ücret adaletini bozacaktır. Bu nedenle sayılan illerdeki kadrolu personelin maaşlarına da aynı oranda artış yapılması,
- 23- İlgili taslakta, yalnızca rotasyona tabi asker, polis veya savcı ile evli olan sözleşmeli personel için eş durumundan dolayı tayin hakkı getirilmektedir. Bu düzenleme sözleşmeli personelin kurum içi yer değiştirme sorunlarını çözecek nitelikte değildir. Taslaktaki eş durumundan tayin hakkına getirilen sınırlamanın kaldırılması.