AKP Hükümeti'nin kapalı kapılar ardında aldığı gizli kararla 1,5 milyarın üzerinde maaş alan bazı kamu çalışanlarına yüzde 30'lara varan ikinci bir zam yapması Türkiye Kamu-Sen'in sert tepkisine neden oldu
AKP Hükümeti'nin kapalı kapılar ardında aldığı gizli kararla 1,5 milyarın üzerinde maaş alan bazı kamu çalışanlarına yüzde 30'lara varan ikinci bir zam yapması Türkiye Kamu-Sen'in sert tepkisine neden oldu. Bir basın toplantısı düzenleyerek gizli zammı tüm detayı ile ortaya koyan Türkiye Kamu-Sen Genel Başkanı Bircan Akyıldız, "AKP Hükümeti bugüne kadar almış olduğu kararlarda ve uygulamalarda topluma karşı olan sorumluluğunu yeterince yerine getirememiş, hiçbir konuda samimi ve açık davranmamıştır" dedi. İçerisinde ücretleri 1.5 milyarın üzerinde maaş alanlara 'bir kıyak da bizden' anlamına gelen zammın benzerinin KİT'lerdeki üst düzey yöneticilere hazırlığı bilgisini veren Akyıldız, "Korkarız ki, 2004 yılı Aldatma ve Kandırma Yılı olacaktır. Bunun vebalini taşıyanlar ise bir gün mutlaka hesap vereceklerdir" diye konuştu. Akyıldız'ın yaptığı basın açıklaması şöyle:
Bu soğuk kış gününde, özellikle kamu çalışanları için ne yazık ki üzerinde soğuk duş etkisi yapan, 59. Hükümetin ücretlerdeki kayırmacılığının belgesini sizlerin aracılığı ile kamuoyuna duyurmak, yapılan yanlış ve haksız uygulamalar karşısındaki kararlılığımızı bir kez daha göstermek üzere bu basın toplantısını düzenlemiş bulunuyoruz.
Sizlere öncelikle AKP'nin Acil Eylem Planı'ndaki söylemlerini bir kez daha hatırlatarak toplantımıza başlamak istiyorum.
AKP Acil Eylem Planında;
"Kamu personelinin ücreti yaptığı göreve ve başarılarına göre değerlendirilecektir. Aynı veya benzer işler için aynı ücret ödenecek, eşit işe eşit ücret ilkesi gerçekleştirilecek, benzer kurumlar arasındaki kurumsal ücret ayrıcalıkları kaldırılacak, kamu personeline verimlilik ilkesine uygun yeterli ücret ödenecektir"
Yine AKP'nin,
"Devlet Personel Rejimi Reformu ile bütün kamu kurum ve kuruluşlarında norm kadro uygulamasına geçilecek, göreve alma ve yükselmede objektif kriterler getirilecek, statüler azaltılacak ve benzer statüler arasındaki ekonomik ve sosyal farklılıklar giderilecek, maaş ve ücret sistemi sadeleştirilecek ve dengesizlikler giderilecek," sözleri, bugünkü uygulamalarıyla ters düşmektedir.
TÜRKİYE KAMU-SEN OLARAK HÜKÜMETTEN NE TALEP ETTİK?
Hatırlanacağı üzere, kamu çalışanlarının alacakları ile ilgili olarak geçtiğimiz dönem bir toplu görüşme süreci yaşanmış, bu toplu görüşme sürecinde Kamu İşveren Kurulu tarafından kabul edilmeyen 2003 yılı alacakları masadaki ısrarlı tavırlarımız üzerine teyid edilmiş ve bunun karşılığında da 160 milyon TL gibi bir rakamın 28 Ocak tarihinde kamu çalışanlarına ödenmesi en son yapılan Bakanlar Kurulu Toplantısında kararlaştırılmıştır. Bu para Türkiye Kamu-Sen'in siyasi iradeye ve bürokratlarına rağmen söke söke aldığı bir paradır. İnşallah verilen sözler tutulur da bu paranın gününde ödenmesi sağlanır.
2004 yılı maaş zamları ile ilgili olarak da her ne kadar hükümet tarafından yüzde 13.8'lik bir artışın gerçekleştirildiği kamuoyuna yansıtılmaya çalışıldıysa da gerçekte yapılan zam, ilk altı ay için yüzde 6, ikinci altı ay için yüzde 6, kümülatif yüzde 12.36 olmuştur.
Türkiye Kamu-Sen olarak Uzlaştırma Kurulu Kararları çerçevesinde ilk altı ay için yüzde 10, ikinci altı ay için yüzde 8 olmak üzere kümülatif yüzde 19'luk bir artışın ödenmesi konusundaki taleplerimiz siyasi irade tarafından bir kenara itilerek sudan bahanelerle görmezden gelinmiştir.
HUKUK TANINMAMIŞTIR
Alınacak kararları kapalı kapılar ardında almayı kendisine adet edinen Hükümet, kamu çalışanlarının mali ve sosyal hakları ile ilgili olarak Uzlaştırma Kurulu'nun öngördüğü kararı uygulamayarak hukuku tanımamıştır.
Kapalı kapılar ardında sivil toplum örgütü diye tanımladıkları iş dünyasının temsilcileri ile bir araya gelerek onların görüşleri doğrultusunda kararlar alan AKP, kamu çalışanlarının temsilcilerini her seferinde göz ardı etmiştir.
Bugün ise AKP hükümeti yine aynı taktikle kapalı kapılar arkasına çekilerek 29.12.2003 tarihli Bakanlar Kurulu Kararı ile yaklaşık 10 bin kişiyi kapsayan kadro karşılığı sözleşmeli üst düzey bürokratlara yönelik çıkardıkları Gizli Kararname ve bu kararnamenin 4. maddesinde yer alan, "6.02.1997 tarihli ve 97/9021 sayılı Bakanlar Kurulu Kararının 1/B maddesinde yer alan (1/2) oranı, (1/1) olarak değiştirilmiştir" ifadesiyle kafaları karıştırmaya yönelik çalışanlar arasında ayırım gözeten bir karar almıştır. Buradaki 1/2 ve 1/1 oranları sadece kafaları karıştırmaya yöneliktir. Ancak içerisinde ücretleri 1.5 milyarın üzerinde maaş alanlara bir kıyak da bizden ifadesi yatmaktadır.
Hükümet tarafından uygulanmaya konulan özel hizmet tazminatına göre en düşük maaş alan bir İstatistikçinin maaşı 2 milyar 128 milyon TL'ye, yine kapsama göre bir Genel Müdür Yardımcısının maaşı 2 milyar 904 milyon TL'ye çıkmaktadır. Bu uygulamaya 631 sayılı Kanun Hükmünde Kararname uyarınca temsil tazminatı ödenen Genel Müdür ve üst seviyedeki bürokratlar dahil edilmemiştir.
Şimdi sizlere bir gerçeği buradan ifade ederek hükümetin ne denli yanlış bir politika izlediğini sunmak istiyorum.
Türkiye Kamu-Sen Araştırma Merkezi'mizin Aralık ayı asgari geçim endeksini baz alarak yaptığı araştırma sonucuna göre; geçtiğimiz ay 595 milyon TL.'ye yükselen açlık sınırının altında ücretle çalışan memurların oranı %37'dir.
Dört kişilik bir ailenin üç öğününü öğün başı sadece ikişer simit ve iki bardak çay ile geçirmesi durumunda ise aylık masrafı 432 milyon liraya çıkmaktadır. Yani 4 kişilik bir ailenin aylık gıda harcaması olan 378 milyon TL göz önünde bulundurulursa memurun içler acısı hali bir kez daha gözler önüne serilmiş olmaktadır.
2003 yılı Aralık ayı itibarı ile ortalama memur maaşının 610 milyon TL. olduğu göz önünde bulundurulursa memurların % 94'ü 1 milyar 636 milyon TL. olan yoksulluk sınırının altında bir ücretle çalışmaktadır.
AKP hükümeti tarafından gizlice çıkartılan ve Uzman'dan Genel Müdür Yardımcısına kadar ücretlerde kıyak bir artış sağlayan uygulama ile zaten düzensiz olan denge tamamen bozulmuştur. Bu şekilde oluşan ücretlerarası farklılıklar ile aynı kurumda çalışan ücretliler arasında adeta sinir harbi yaşanacak ve sonuçta istenmeyen durumlarla karşılaşılabilinecektir.
Bütün bu uygulamalara baktığınızda AKP, bu gizli kararnameyle kendi ilkesini çiğnemiştir.
İşte sizlere adı Adalet ve Kalkınma Partisi olan AKP'nin "Adalet" ve hukuk anlayışı. Bu konuyu kamuoyunun ve kamu çalışanlarının vicdanına bırakıyorum.
Önümüzdeki günlerde ise bu uygulamanın bir benzeri olarak KİT'lerde çalışan üst düzey bürokratlar için hazırlıklar yapılmaktadır. Bunu hep beraber göreceğiz.
Yapılan yanlış uygulamalarla her geçen gün hükümete olan güvensizlik artmakta, sorunlar büyümekte ve toplumdaki beklentiler doruğa tırmanmaktadır. Siyasi iradenin gerçekçi çözüm önerileri ve uygulamaları oluşturamaması, devleti yönetenlerin geleneksel kalıplar ve konumlar içinde varlıklarını sürdürme eğilimi el değiştirmiş, toplumdaki karamsarlığın da ciddi boyutlara ulaşmasına yol açmıştır.
AKP Hükümeti bugüne kadar almış olduğu kararlarda ve uygulamalarda topluma karşı olan sorumluluğunu yeterince yerine getirememiş, hiçbir konuda samimi ve açık davranmamıştır.
Türkiye'nin en büyük memur sendikası olarak doğru yapılan her işin destekçisi olacağımızı, yanlış karar ve uygulamaların ise takipçisi olacağımızı bir kez daha hatırlatırken, korkarız ki 2004 yılı Aldatma ve Kandırma Yılı olacaktır. Bunun vebalini taşıyanlar ise bir gün mutlaka hesap vereceklerdir.
SÖZLEŞMELİ PERSONEL
ARALIK 2003
(İkramiyesiz)
OCAK (2004) (İkramiyesiz)
% Değişim
ÜNVANLAR
% 6 + Özel Hizmet
GN.MD.YARD.
1.592
2.038
28
DAİRE BŞK.
1.395
1.809
29,6
ŞUBE MD.
1.190
1.511
26,97
UZMAN
1.250
1.595
27,6
UZMAN YARD.
1.120
1.387
23,84
B.HUKUK MÜŞ.
1.450
1.877
29,4
HUKUK MÜŞ.
1.330
1.730
30
TEŞTİŞ KURULU BAŞ.
1.450
1.877
29,4
MÜFETTİŞ
1.320
1.659
25,7
PROGRAMCI
1.240
1.545
24,6
İSTATİSTİKÇİ
1.210
1.493
23,4
SÖZLEŞMELİ PERSONEL
ARALIK 2003
(İkramiyeli)
OCAK 2004 (İkramiyeli)
% Değişim
ÜNVANLAR
% 6 + Özel Hizmet
GN.MD.YARD.
2.268
2.904
28
DAİRE BŞK.
1.988
2.578
29,6
ŞUBE MD.
1.696
2.153
26,97
UZMAN
1.781
2.273
27,6
UZMAN YARD.
1.596
1.977
23,84
B.HUKUK MÜŞ.
2.066
2.675
29,4
HUKUK MÜŞ.
1.895
2.465
30
TEŞTİŞ KURULU BAŞ.
2.066
2.675
29,4
MÜFETTİŞ
1.881
2.364
25,7
PROGRAMCI
1.767
2.202
24,6
İSTATİSTİKÇİ
1.724
2.128
23,4
ÜNVANLARINA GÖRE 2003 VE 2004 YILI MEMUR MAAŞLARI
ÜNVANLAR
Ara.03
Oca.04
Artış Oranı
PROFESÖR 1/4
1.947
2.067
6
UZMAN DR. 1/4
975
1.034
6
KAYMAKAM 7/1
924
981
6
BAŞKOMİSER 2/6
923
980
6
HAKİM 8/1
920
977
6
DOKTOR 8/3
766
913
6
MÜHENDİS 1/4
839
890
6
AVUKAT 1/4
829
879
6
ŞB. MÜDÜRÜ 1/4
773
820
6
POLİS 11/1
746
791
6
ÖĞRETMEN 1/4
708
751
6
ARAŞ. GÖR. 7/1
673
714
6
BAŞKAN. VAİZİ 1/4
625
663
6
ÖĞRETMEN 9/1
566
601
6
HEMŞİRE (LİSE) 12/3
521
552
6
TEKNİSYEN 12/2
479
508
6
MEMUR 9/1
444
471
6
HİZMETLİ 15/1
428
454
6
Kaynak : Maliye Bakanlığı
Kurumlar İtibariyle Sözleşmeli Personel Kadroları Görmek İçin tıklayınız.