10
10.02.2006 TASARI TBMM'YE SUNULDU
Türkiye Kamu-Sen, toplu pazarlık çerçevesinde 29 Ağustos 2005 tarihinde hükümet ile imzalanan mutabakat zaptının hayata geçirilmesi sürecini titizlikle takip etmektedir.
Maliye Bakanlığı, Hazine Müsteşarlığı yetkilileri ve Başbakanlık ile yapmış olduğumuz çalışmalar, mutabakat metni çerçevesinde sonuçlandırılmış olup, ilgili konuları düzenleyen tasarı, Bakanlar Kurulu'nda imzalanmış ve 10 Şubat 2006 (bugün) itibariyle de Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığı'na intikal etmiştir.
Ek ödeme almayan ve sayıları yaklaşık 1 milyon 377 bin olan kamu çalışanlarına ocak ayı itibariyle her ay verilecek olan ve temmuzda 80 YTL'ye çıkarılacak olan 40 YTL'lik denge tazminatı, 5 YTL'lik sendikalılık ödentisi, 399 sayılı Kanun Hükmünde Kararname kapsamında çalışan personelin ücret artışları ile, emniyet mensupları, din görevlileri ile yargı mensuplarının ücretlerine ilişkin konular ve öğretmenlerin ek ders zammını içeren tasarının bir an önce yasalaşması için, mutabakat metninin sahibi Türkiye Kamu-Sen girişimlerini sürdürecektir.
Türkiye Kamu-Sen mutabakat metninin sorumlu tarafı olarak, tasarının yasalaşması sürecinde gelişmelerden kamuoyunu haberdar etmeye devam edecektir.
Tasarının tam metni:DEĞİŞİK ADLAR ALTINDA İLAVE ÖDEMESİ BULUNMAYAN MEMURLARA VE SÖZLEŞMELİ PERSONELE EK ÖDEME YAPILMASI İLE BAZI KANUN
VE KANUN HÜKMÜNDE KARARNAMELERDE DEĞİŞİKLİK
YAPILMASI HAKKINDA KANUN TASARISI
Madde 1- 27/6/1989 tarihli ve 375 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameye aşağıdaki maddeler eklenmiştir.
"Ek Madde 3- Anayasa Mahkemesi, Yargıtay, Danıştay, Sayıştay, Yüksek Seçim Kurulu, Adalet Bakanlığı, İçişleri Bakanlığı (Kefalet Sandığı dahil), Millî Eğitim Bakanlığı, Bayındırlık ve İskân Bakanlığı, Ulaştırma Bakanlığı, Tarım ve Köyişleri Bakanlığı, Enerji ve Tabiî Kaynaklar Bakanlığı, Kültür ve Turizm Bakanlığı, Çevre ve Orman Bakanlığı, Savunma Sanayii Müsteşarlığı, Avrupa Birliği Genel Sekreterliği, Diyanet İşleri Başkanlığı, Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu Başkanlığı ile bağlı kuruluşları, Türk Patent Enstitüsü Başkanlığı, GAP Bölge Kalkınma İdaresi Başkanlığı, Özel Çevre Koruma Kurumu Başkanlığı, Millî Savunma Bakanlığı Akaryakıt İkmal ve NATO POL Tesisleri İşletme Başkanlığı, Yükseköğretim Kurulu, üniversiteler ile yüksek teknoloji enstitüleri, Emniyet Genel Müdürlüğü, Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü, Karayolları Genel Müdürlüğü, Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü, Orman Genel Müdürlüğü, Tarım Reformu Genel Müdürlüğü, Petrol İşleri Genel Müdürlüğü, Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumu Genel Müdürlüğü, Basın-Yayın ve Enformasyon Genel Müdürlüğü, Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğü, Vakıflar Genel Müdürlüğü, Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü, Devlet Opera ve Balesi Genel Müdürlüğü, Devlet Tiyatroları Genel Müdürlüğü, Elektrik İşleri Etüt İdaresi Genel Müdürlüğü, İller Bankası Genel Müdürlüğü, Türkiye ve Orta-Doğu Amme İdaresi Enstitüsü Genel Müdürlüğü, Maden Tetkik ve Arama Genel Müdürlüğü, il özel idareleri ve belediyeler ile bunların bağlı kuruluşları, il özel idareleri ve belediyelerin kurdukları mahalli idare birlikleri ile Atatürk Orman Çiftliği Müdürlüğünün merkez ve taşra teşkilatı ile varsa bunların döner sermaye kadrolarında 657 sayılı Devlet Memurları Kanununa göre istihdam edilen memurlar ile aylıklarını 2802 sayılı Hakimler ve Savcılar Kanunu ve 2914 sayılı Yükseköğretim Personel Kanununa göre alanlara, subay, sözleşmeli subay, astsubay, sözleşmeli astsubay, uzman jandarma ve uzman erbaşlara, 1/1/2006 - 30/6/2006 tarihleri arasında 950 gösterge rakamının, 1/7/2006 tarihinden itibaren ise 1850 gösterge rakamının memur aylıklarına uygulanan katsayı ile çarpımı sonucu bulunacak tutarda her ay ek ödeme yapılır.
Birinci fıkra kapsamına giren personelden; her derece ve türdeki örgün ve yaygın eğitim kurumlarında görev yapan yönetici ve öğretmenler ile sosyal hizmet kuruluşlarında görev yapan öğretmenler hariç olmak üzere fiilen yapılmayan ders karşılığı ek ders ücretinden yararlananlara, bu Kanun Hükmünde Kararnamenin ek 2 nci maddesi, 19/6/1979 tarihli ve 2252 sayılı Kanunun 4 üncü maddesi, 16/4/2003 tarihli ve 4848 sayılı Kanunun 32 nci maddesinin üçüncü fıkrası, 1/5/2003 tarihli ve 4856 sayılı Kanunun 35 inci maddesinin üçüncü fıkrası, 22/2/2005 tarihli ve 5302 sayılı Kanunun 63 üncü maddesi, 10/11/2005 tarihli ve 5431 sayılı Kanunun 25 inci maddesinin son fıkrasında öngörülen ödemelerden yararlananlar ile makam, yüksek hakimlik, temsil veya görev tazminatından yararlananlara, kadro karşılığı sözleşmeli olarak istihdam edilenlere, bir kadroya açıktan, kurum içinden veya kurum dışından vekalet ettirilenlere vekalet edilen görev nedeniyle birinci fıkraya göre ödeme yapılmaz. Söz konusu ödemelerin ilgili mevzuatında yer alan hükümlere göre idari veya başka nedenlerle aylık veya dönemsel olarak ödenmemesi bu sürelerde birinci fıkraya göre ödeme yapılması sonucunu doğurmaz.
Birinci fıkrada sayılan personelden bir önceki yılda (2005 yılı dahil); 3/6/1938 tarihli ve 3423 sayılı Kanunun 1 inci maddesinin ikinci fıkrası, 21/12/1967 tarihli ve 969 sayılı Kanunun 3 üncü maddesinin son fıkrası, 4/11/1981 tarihli ve 2547 sayılı Kanunun 58 inci maddesi, 4/2/1983 tarihli ve 2797 sayılı Kanunun 55 inci maddesinin beşinci fıkrası, 24/5/1983 tarihli ve 2828 sayılı Kanunun 19 uncu maddesinin onbirinci fıkrası, 25/4/2001 tarihli ve 4652 sayılı Kanunun 29 uncu maddesinin son fıkrasında öngörülen ödemelerden yararlananlar ile 8/5/1991 tarihli ve 3717 sayılı Kanunun 2 nci maddesi uyarınca yol tazminatının yarısı olarak kamu bankalarına yatırılan tutarlardan ödeme yapılanlara, Bezm-i Alem Valide Sultan Vakıf Gureba Hastanesi döner sermaye gelirlerinden döner sermaye katkı payı ödenenlere birinci fıkraya göre ödeme yapılmaz. Ancak, bir önceki yılda söz konusu ödemelerden yararlananlar ile birinci fıkra kapsamına girmeyen personelden bir önceki yılda 14/4/1982 tarihli ve 2659 sayılı Kanunun 30 uncu maddesine göre ödeme yapılanlar ve Sağlık Bakanlığı merkez teşkilatı personeli hariç 4/1/1961 tarihli ve 209 sayılı Kanunun 5 inci maddesine göre ödeme yapılanlara, bu fıkrada sayılan hükümlere göre önceki yılda yapılmış olan ödemelerin toplam net tutarına, birinci fıkraya göre yapılması öngörülen ödemeler toplam net tutarı ulaştıktan sonra birinci fıkraya göre ödeme yapılmaya başlanır. Aynı yıl içerisinde yukarıda belirtilen ödemelerden yararlananlara 15 Aralık tarihinde yapılacak ödeme bir sonraki yılın 1 Ocak-14 Ocak dönemini kapsamayacak şekilde gün hesabıyla ödenir. Bu şekilde yapılacak ödemeler, Sağlık Bakanlığına bağlı sağlık kurum ve kuruluşları ile Adli Tıp Kurumu kadrolarında bulunan personele döner sermaye bütçelerinden yapılır.
Birinci fıkraya göre yapılacak ödeme, bu maddenin yürürlük tarihinden önce hakları şahıslarına bağlı olarak saklı tutulanlar için şahsa bağlı haklardan sayılmaz, ilgili mevzuatı uyarınca fark tazminatı uygulamasından yararlanan personel bakımından önceki kadro veya pozisyonun ücretinin artırılması sonucunu doğurmaz. Bu ödeme, fark tazminatı uygulamasından yararlanan personel hakkında, yukarıdaki hükümler esas alınarak ilgililerin yeni kadrolarına ilişkin mali haklarının belirlenmesinde fark tazminatı hesabında dikkate alınmak suretiyle uygulanır.
Ek ödemenin hak kazanılmasında ve ödenmesinde aylıklara ilişkin hükümler uygulanır ve bu ek ödeme damga vergisi hariç herhangi bir vergi ve kesintiye tabi tutulmaz. Bu madde uyarınca yapılacak ek ödeme, ilgili mevzuatı uyarınca ödenmekte olan zam, tazminat, ödenek, döner sermaye payı, ikramiye, ücret ve her ne ad altında olursa olsun yapılan benzeri ödemelerin hesabında dikkate alınmaz.
Bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren; Sağlık Bakanlığının merkez teşkilatındaki personeline 4/1/1961 tarihli ve 209 sayılı Kanunun 5 inci maddesi, 2/9/1971 tarihli ve 1479 sayılı Kanunun 7 nci maddesinin üçüncü fıkrası, 10/10/1984 tarihli ve 3056 sayılı Kanunun 31 inci maddesinin birinci fıkrasının ikinci cümlesi, 9/1/1985 tarihli ve 3146 sayılı Kanunun 39 uncu maddesinin son fıkrası, 8/1/1986 tarihli ve 3254 sayılı Kanunun 32/D maddesi, 24/6/1994 tarihli ve 4009 sayılı Kanunun 56 ncı maddesinin (a) fıkrası, 9/12/1994 tarihli ve 4059 sayılı Kanunun ek 1 inci maddesi, 23/2/1995 tarihli ve 4077 sayılı Kanunun 29 uncu maddesi, 27/10/1999 tarihli ve 4458 sayılı Kanunun 222 nci maddesi, 2/5/2001 tarihli ve 4668 sayılı Kanunun 17 nci maddesinin beşinci fıkrası, 16/4/2003 tarihli ve 4848 sayılı Kanunun 32 nci maddesinin üçüncü fıkrası, 1/5/2003 tarihli ve 4856 sayılı Kanunun 35 inci maddesinin üçüncü fıkrası, 25/6/2003 tarihli ve 4904 sayılı Kanunun 15 inci maddesinin son fıkrası, 29/7/2003 tarihli ve 4958 sayılı Kanunun 17 nci maddesinin beşinci fıkrası ve 3/3/2004 tarihli ve 5102 sayılı Kanunun 5 inci maddesi kapsamında yapılan ödemelere ilişkin onaylarda Maliye Bakanlığının uygun görüşü alınmadan değişiklik yapılamaz. Söz konusu onaylarda, personele yapılan ödemelerin artırılması yönünde 1/1/2006 tarihi ile bu maddenin yürürlüğe girdiği tarih arasında gerçekleştirilen değişiklikler uygulanmaz.
Kadro karşılığı sözleşmeli personel hariç olmak üzere, çeşitli statülerde istihdam edilen sözleşmeli personele birinci fıkrada belirlenen tutarı aşmamak üzere ve bu madde hükümleri çerçevesinde, statüleri ve kurumları dikkate alınarak ödeme yapıp yapmamaya, sözleşme ücreti ile ilişkilendirilmeksizin yapılacak ek ödeme tutarını belirlemeye, ücretleri Yüksek Planlama Kurulu tarafından belirlenenler için bu Kurul, diğerleri için Bakanlar Kurulu yetkilidir. Ek ödeme tutarı damga vergisi hariç herhangi bir vergi ve kesintiye tabi tutulmaz.
Bu maddenin uygulanmasında ortaya çıkabilecek tereddütleri gidermeye ve gerektiğinde düzenleme yapmaya Maliye Bakanlığı yetkilidir.
"Ek Madde 4 - 25/6/2001 tarihli ve 4688 sayılı Kamu Görevlileri Sendikaları Kanunu hükümleri uyarınca kamu görevlileri sendikasına üye olup, kendisinden üyelik ödentisi kesilen kamu görevlilerine, anılan kesintinin yapıldığı her ay için 5 YTL tutarında sendika ödeneği verilir.
Bu ödeme, damga vergisi hariç herhangi bir vergi ve kesintiye tabi tutulmaz ve ilgili mevzuatı uyarınca ödenmekte olan zam, tazminat, ödenek, döner sermaye payı, ikramiye, ücret ve her ne ad altında olursa olsun benzeri ödemelerin hesabında dikkate alınmaz."
Madde 2 - 14/7/1965 tarihli ve 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun;
a) 152 nci maddesinin "II-Tazminatlar" kısmının;
1- "A) Özel Hizmet Tazminatı" bölümünün (c) bendinin sonuna aşağıdaki paragraf eklenmiştir.
"Teknik Hizmetler Sınıfına dahil kadrolarda bulunan personelden açık çalışma mahallerinde fiilen çalışanlara, bulundukları kadrolar esas alınmak suretiyle, çalışılan her gün için belirlenecek oranlarda ve üçer aylık dönemler itibarıyla toplamı 60 puanı aşmayacak şekilde, dönem sonlarında ödenmek üzere ek özel hizmet tazminatı verilebilir."
2- "C) Din Hizmetleri Tazminatı" bölümünde yer alan "%140 ına", "%55 ine", "%53 üne" ve "% 49 una" ibareleri sırasıyla, "% 165'ine","% 80'ine", "% 78'ine" ve "% 74'üne" şeklinde değiştirilmiştir.
3- "D) Emniyet Hizmetleri Tazminatı" bölümünün (a) bendinin 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ve 10 numaralı alt bentlerinde yer alan tazminat oranları 25'er puan artırılmak suretiyle, (b) bendinde yer alan "%52 sine" ibaresi ise "%72'sine" şeklinde değiştirilmiştir.
b) 176 ncı maddesinin birinci ve ikinci fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Bu Kanunun 89 uncu maddesine göre kendilerine ders görevi verilenlere, ders saati başına gündüz öğretimi için 140, örgün ve yaygın eğitim kurumlarında yarıyıl ve yaz tatillerinde, Cumartesi ve Pazar günleri ile saat 18.00'den sonra başlayan öğretim faaliyetleri için 150 gösterge rakamının bu Kanuna göre belirlenen aylık katsayısı ile çarpımından oluşan miktar üzerinden ek ders ücreti ödenir.
Bu ücretler, özel eğitime muhtaç öğrencilerin eğitim ve öğretim gördüğü kurumlarda görevli öğretmen ve yöneticiler ile bu öğrencilere yönelik olarak açılan özel sınıf öğretmenlerine ve cezaevlerinde görevli öğretmenlere %25 fazlasıyla ödenir."
c) 202 nci maddesinin ikinci fıkrasında yer alan "250" rakamı "1500", "50" rakamı "250", "5 katına" ibaresi ise "3 katına" şeklinde değiştirilmiştir.
Madde 3- a) 31/12/1960 tarihli ve 193 sayılı Gelir Vergisi Kanununun 63 üncü maddesinin birinci fıkrasının (4) numaralı bendinde yer alan "Sendikalar Kanunu hükümlerine göre" ibaresi "Çalışanlar tarafından ilgili kanunlarına göre" şeklinde değiştirilmiştir.
b) 27/7/1967 tarihli ve 926 sayılı Türk Silahlı Kuvvetleri Personel Kanununun ek 17 nci maddesinin (C) fıkrasının birinci paragrafında yer alan "% 35'ini" ibaresi "% 45'ini", son paragrafında yer alan "yarısını" ibaresi "2/3'ünü" şeklinde değiştirilmiştir.
c) 24/2/1983 tarihli ve 2802 sayılı Hakimler ve Savcılar Kanununun 54 üncü maddesinin son fıkrasında yer alan "1000" rakamı "1500", "500" rakamı "750" olarak değiştirilmiştir.d) 23/7/2003 tarihli ve 4954 sayılı Türkiye Adalet Akademisi Kanununun 37 nci maddesinin üçüncü fıkrasında yer alan "1750" rakamı "2000" şeklinde değiştirilmiştir.
Madde 4- 14/4/1982 tarihli ve 2659 sayılı Adli Tıp Kurumu Kanununun 30 uncu maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Madde 30- Personelin katkısıyla elde edilen döner sermaye gelirlerinin en az % 35'i Adli Tıp Kurumu ve birimlerine malzeme, araç, gereç, araştırma ve döner sermayede görevli personel giderlerine ayrılır. Gelirin geri kalan kısmı Adli Tıp Kurumunda ve birimlerinde görevli personele; sınıfı, çalışma şartları, hizmet nitelikleri, hizmete katkısı, performansı ve benzeri hususlar dikkate alınarak Maliye Bakanlığının uygun görüşü üzerine çıkarılacak yönetmelikte tespit edilecek esaslara göre ödenebilir.
Yapılacak ödeme, ilgili personelin bir ayda alacağı aylık (ek gösterge dahil), yan ödeme ve her türlü tazminat (makam, temsil ve görev tazminatı hariç) toplamının;
a) Adli Tıp Kurumu Başkanı için % 500'ünü,
b) Başkan yardımcıları için % 475'ini,
c) İhtisas kurulu başkanları için % 450'sini,
d) İhtisas kurulu üyeleri ile grup başkanları için % 400'ünü,
e) İhtisas dairesi başkanları, uzman tabip, Tıpta Uzmanlık Tüzüğünde belirtilen dallarda bu Tüzük hükümlerine göre uzman olanlar ile uzman diş tabipleri için % 350'sini,
f) Asistan tabip, pratisyen tabip ve diş tabipleri için % 300'ünü,
g) Alanında doktora derecesi almış olan mühendis, psikolog, biyolog, kimyager ve eczacılar için % 250'sini,
h) Hizmetin niteliği itibarıyla görevin zorluk ve risk derecesi yüksek olduğu başkanlar kurulu kararı ile belirlenen personel ile otopsi görevlileri için % 200'ünü,
i) Diğer personel için % 150'sini,geçemez.
Serbest çalışan sağlık personeline ikinci fıkrada belirtilen oranların yarısı uygulanır.
İkinci görev aylığı almak suretiyle çalışanlar, bu ödemeden yararlanamaz."
Madde 5 - Bu Kanunun;
a) 1 inci maddesi ile 375 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameye eklenen ek 3 üncü madde 1/1/2006 tarihinden geçerli olmak üzere yayımı tarihinde,
b) 1 inci maddesi ile 375 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameye eklenen ek 4 üncü madde, 2 nci maddesinin (c) bendi, 3 üncü maddesinin (b) ve (d) fıkraları 15/1/2006 tarihinden geçerli olmak üzere yayımı tarihinde,
c) 2 nci maddesinin (b) bendi ile 4 üncü maddesi 1/4/2006 tarihinde,
d) Diğer hükümleri yayımını izleyen aybaşında,yürürlüğe girer.
Madde 6 - Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
GENEL GEREKÇE
25/6/2001 tarihinde kabul edilen Kamu Görevlileri Sendikaları Kanunu ile kamu görevlilerinin ortak ekonomik, sosyal ve meslekî hak ve menfaatlerini korumak ve geliştirmek
amacıyla sendika kurabilmelerine ve Kamu İşveren Kurulu ile yetkili kamu görevlileri sendikaları ve bu sendikaların bağlı bulunduğu konfederasyonlar arasında kamu görevlileri için uygulanacak katsayı ve göstergeler, aylık ve ücretler, her türlü zam ve tazminatlar, fazla çalışma ücretleri, harcırah, ikramiye, lojman tazminatı, doğum, ölüm ve aile yardımı ödenekleri, tedavi yardımı ve cenaze giderleri, yiyecek ve giyecek yardımları ile bu mahiyette etkinlik ve verimlilik artırıcı diğer yardımları kapsayan konularda toplu görüşme yapılmasına imkan sağlanmıştır.Bu kapsamda kamu görevlilerinin mali ve sosyal haklarına ilişkin olarak toplu görüşme süreci 2002 yılında başlamıştır. 2002, 2003 ve 2004 yıllarında gerçekleştirilen toplu görüşme çalışmalarında Kamu İşveren Kurulu ile yetkili kamu görevlileri sendikaları ve bu sendikaların bağlı bulunduğu konfederasyonlar arasında uzlaşma sağlanamamıştır.
2006 yılına ilişkin toplu görüşme süreci ise 15 Ağustos 2005 tarihinde başlamış ve 29 Ağustos 2005 tarihinde sona ermiştir. Bu süreç sonucunda kamu görevlilerinin mali ve sosyal haklarına ilişkin olarak aşağıda belirtilen hususlarda ilk kez mutabakat sağlanmıştır. Anılan mutabakata ilişkin düzenlenmiş olan 29/8/2005 tarihli "Mutabakat Metni"nde,
"- Aylık katsayılar kullanılmak suretiyle Ocak ve Temmuz aylarından geçerli olmak üzere %2,5 oranlarında genel zam yapılması,
- Genel zamma ilaveten çeşitli adlar altında ek ödeme almayan kurumlarda çalışan memurlara (temsil ve görev tazminatı alanlar ile kadro karşılığı sözleşmeli personel hariç) Ocak ayından itibaren 40 YTL ve Temmuz ayından itibaren ise bu meblağa 40 YTL daha ilave edilerek 80 YTL denge tazminatı ödenmesi, (Döner sermayeli kuruluşlarda aylık döner sermaye payı 40 ve/veya 80 YTL'nin altında olan personel için aylık en az döner sermaye ödemesi ise ilgili kurumun havuzundan karşılanmak üzere bu tutarlara eşitlenecektir.)
- Ayrıca, aile yardımı ödeneği gösterge rakamının 1.250'den 1.450'ye çıkarılması,
- Sendika üyesi olan personele sendika aidatlarından kaynaklanan kayıplarını telafi amacıyla aylık 5 YTL ilave ödeme yapılmasını sağlayacak düzenlemeye gidilmesi,
-399 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameye tabi sözleşmeli personelin ücret skalasına ilişkin ayarlamalar ile sosyal yardımlar konusunda ilgili kamu idareleri tarafından çalışma yapılması,
kararlaştırılmıştır." denilmektedir.Mutabakata varılan hususlardan Ocak ve Temmuz aylarında yapılması öngörülen %2,5 oranındaki genel zamma ilişkin düzenleme 2006 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu ile gerçekleştirildiğinden, bu Tasarıda, mutabakat metninde yer alan ve uygulanabilmeleri kanuni düzenleme gerektiren diğer hususlara yer verilmiş bulunmaktadır.
Tasarıda ayrıca, kamu kurum ve kuruluşlarında istihdam edilen bazı personelin mali haklarına ilişkin düzenlemelere de yer verilmiştir.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1 - Bu madde ile 27/6/1989 tarihli ve 375 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameye aşağıdaki ek maddelerin eklenmesi öngörülmektedir.
Ek Madde 3 - 4688 sayılı Kamu Görevlileri Sendikaları Kanunu uyarınca Kamu İşveren Kurulu ile yetkili sendikalar ve bu sendikaların bağlı bulunduğu konfederasyonlar arasında sürdürülen 2006 yılına ilişkin toplu görüşme sonucunda, çeşitli adlar altında ek ödeme alamayan kurumlarda çalışan memurlara Ocak ayından itibaren 40 YTL ve Temmuz ayından itibaren ise bu meblağa 40 YTL. daha ilave edilerek 80 YTL ilave ödeme yapılması hususunda mutabakata varıldığından, madde ile söz konusu ödemenin yapılmasına imkan tanınmakta, ödemeden kimlerin yararlanacağı ile bu ödemenin usul ve esasları düzenlenmektedir.
Maddenin birinci fıkrasında, düzenli veya düzensiz bir şekilde tüm personeli çeşitli adlar altında ilave ödemeden yararlanan kamu idareleri hariç tutulmak suretiyle, ek ödemeden yararlanacak kamu idarelerinin memurları ile diğer kamu görevlileri ayrıntılı bir şekilde sayılmaktadır.
İkinci fıkrada, sayılan idarelerde görev yapmakta olan personelden her ay düzenli bir şekilde ilave ödemeden yararlananlara, makam, yüksek hakimlik, temsil veya görev tazminatlarından yararlananlara, kadro karşılığı sözleşmeli olarak istihdam edilenlere ve her derece ve türdeki örgün ve yaygın eğitim kurumlarında görev yapan yönetici ve öğretmenler ile sosyal hizmet kuruluşlarında görev yapan öğretmenler hariç olmak üzere fiilen derse girmeden fiilen yapılmayan ders karşılığı ek ders ücretinden yararlananlara, bir kadroya açıktan, kurum içinden veya kurum dışından vekalet edenlere vekalet edilen görev nedeniyle birinci fıkrada belirtilen ek ödemenin yapılmaması öngörülmektedir.
Birinci fıkrada sayılan idarelerde görev yapan personelden bir kısmı değişik aralıklarla düzensiz olarak veya yılda bir defa döner sermaye payı, üretimi teşvik pirimi veya değişik adlarla ödemelerden yararlanmaktadırlar. Ayrıca birinci fıkrada sayılmamakla birlikte Sağlık Bakanlığına bağlı sağlık kurum ve kuruluşları ile Adli Tıp Kurumunda elde edilen gelirlerin belirli bir kısmı personele döner sermaye payı olarak ödenmektedir. Söz konusu ödemelerden yararlanan personelin birinci fıkrada belirtilen ödemeden doğrudan yararlanması amaca uygun düşmemekle birlikte, yararlandıkları ilave ödemelerin yıllık tutarının birinci fıkrada öngörülen ödemenin yıllık tutarının altında olması ihtimali bulunmaktadır. Bahsedilen sıkıntıların önlenmesi bakımından, maddenin üçüncü fıkrası ile birinci fıkraya göre aylık dönemler halinde yapılması öngörülen ödeme toplam tutarının, ilgililerin bir önceki yılda fiilen yararlandıkları söz konusu ödemeler toplam net tutarına ulaştıktan sonra takip eden aydan başlanmak üzere yıl sonuna kadar ilgililere birinci fıkraya göre ödeme yapılması amaçlanmaktadır. Diğer taraftan, ilgili personelin fıkrada sayılan ödemelerden aynı yıl içerisinde yararlanacağı tutarların önüne geçilmemekle birlikte, bu ödemeler bir sonraki yılda yapılacak hesaplamalarda dikkate alınacaktır.
Kamu idarelerinin yeniden yapılandırılmasında, kadroları kaldırılan memurların bir kısmı yeni bir kadroya atanmış olmakla birlikte eski kadrolarına bağlı haklarını şahıslarına bağlı olarak almaya devam etmekte, bir kısmı eski kadrolarına bağlı haklarının yanı sıra eski görevlerinde almış oldukları mali haklarının yeni görevlerinde almış oldukları mali haklardan düşük olması halinde aradaki farkı ayrıca tazminat olarak almakta, diğer bir kısmı ise eski görevlerinde almış oldukları mali haklarının yeni görevlerinde almış oldukları mali haklardan düşük olması halinde aradaki farkı ayrıca tazminat olarak almaktadırlar. Dördüncü fıkrada, hakları şahıslarına bağlı olarak saklı tutulanlar için birinci fıkraya göre yapılacak ödemenin şahsa bağlı haklardan sayılmayacağı ve ilgili mevzuatı uyarınca fark tazminatı uygulamasından yararlanan personel bakımından yapılması gereken ödemenin eski kadro veya pozisyonun ücretinin artırılmayacağı belirtilmektedir. Diğer taraftan, şahsa bağlı haklardan yararlanırken aynı zamanda fark tazminatı uygulamasından yararlanan veya sadece fark tazminatı uygulamasından yararlanan personel hakkında ise birinci fıkraya göre veya üçüncü fıkrada belirtilen ödemelerden yararlanması nedeniyle bir önceki yıl yapılan ödemeler nedeniyle kısmen birinci fıkrada belirtilen ödemeden yararlanan personelin aldıkları tutarların, fark tazminatı ödenirken hesaplamaya dahil edilmek suretiyle yararlanılan tutar kadar fark tazminatının azalması sağlanmaktadır. Böylece, fark tazminatı uygulamasından yararlanan personel ile aynı kurumda görev yapan diğer personel arasında paralellik sağlanmış olacaktır.
Beşinci fıkrada, yapılacak ek ödemenin hak kazanılmasında ve ödenmesinde aylıklara ilişkin hükümlerin uygulanacağı ve bu ödemeden damga vergisi hariç herhangi bir vergi ve kesinti yapılmayacağı belirlenmekte, ayrıca bu ödemenin personelin mali haklarına bağlı olarak yapılmakta olan ödemelerin hesabında dikkate alınmayacağı belirtilmektedir.
Kamu idareleri, teşkilat kanunlarında veya diğer kanunlarda yer alan hükümlere dayanarak personeline değişik adlarla ilave ödemede bulunmaktadırlar. Bir taraftan ilave ödemesi olmayan personele ek ödemede bulunmak suretiyle emsal görevler arasındaki farkı kapatma yönünde düzenleme yapılırken, diğer taraftan halihazırda ilave ödemesi olan personelin yararlandıkları ödemenin artırılması amaca uygun düşmeyecektir. Altıncı fıkrada, genel ücret dengesinin sağlanabilmesine yönelik atılan adımın başarıya ulaşılabilmesi bakımından, halihazırda ilave ödemesi olan personele 1/1/2006 tarihinden itibaren artış yapılabilmesi, Maliye Bakanlığının uygun görüşüne bağlanmaktadır.
Yedinci fıkrada, kadro karşılığı sözleşmeli personel hariç olmak üzere, çeşitli statülerde istihdam edilen sözleşmeli personele sözleşme ücreti ile ilişkilendirilmeksizin, birinci fıkrada belirtilen tutarı aşmamak üzere ek ödeme yapılması konusunda ilgisine göre Yüksek Planlama Kurulu ile Bakanlar Kuruluna yetki verilmektedir. Memurlarda olduğu gibi, emsal görevi yürüten sözleşmeli personelin eline geçen ücrette kurumlar itibarıyla farklılıklar bulunmaktadır. Bazı sözleşmeli personele teşvik ikramiyesi, döner sermaye payı ödenmekte, bazılarına ise kurumsal olarak değişik adlar altında ek ödemede bulunulmaktadır. Söz konusu dengesizliklerin giderilmesi bakımından fıkrada ayrıca, Yüksek Planlama Kurulu ile Bakanlar Kuruluna, yukarıda gerekçesi belirtilen düzenlemelerde olduğu gibi kurumları belirleme ve kurum içinde ilave ödemeden yararlanan personele ödeme yapılıp yapılmayacağını düzenleme yetkisi verilmektedir.
Sekizinci fıkrada, maddenin uygulanması sırasında ortaya çıkabilecek tereddütleri giderme konusunda Maliye Bakanlığına yetki verilmektedir.
Ek Madde 4- Kamu İşveren Kurulu ile yetkili kamu görevlileri sendikaları ve bu sendikaların bağlı bulunduğu konfederasyonlar arasında sağlanmış olan mutabakat uyarınca, 4688 sayılı Kamu Görevlileri Sendikaları Kanunu hükümlerine göre kamu görevlileri sendikasına üye olup, kendisinden üyelik ödentisi kesilen kamu görevlilerine, sendika aidatlarından kaynaklanan kayıplarını bir ölçüde de olsa telafi etmek amacıyla, anılan kesintinin yapıldığı her ay için belirli bir tutarda ilave bir ödeme yapılması öngörülmektedir. Anılan ödemeye üyelik ödentisi kesildiği sürece hak kazanılacak olup, her ne sebeple olursa olsun üyelik ödentisinin sona ermesiyle sona erecektir.
Anılan maddenin ikinci fıkrasında da bu ödemeden yapılacak kesintiler belirlenmekte ve söz konusu ödemenin herhangi başka bir ödemenin matrahında dikkate alınmayacağı belirtilmektedir.
Madde 2- a) 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 152 nci maddesinde düzenlenmiş olan özel hizmet tazminatı ile buna paralel olarak değişik adlarla düzenlenmiş bulunan tazminat oranlarında bazı iyileştirmeler sağlanmaktadır.
b) Her derece ve türdeki örgün ve yaygın eğitim kurumları ile kurs, seminer ve hizmet içi eğitimlerde görev yapan öğretmen veya diğer memurlara veyahut açıktan atanacaklara ödenmekte olan ek ders ücretlerinde günün koşulları ve mali imkanlar çerçevesinde artış yapılmaktadır.
c) Kamu İşveren Kurulu ile yetkili kamu görevlileri sendikaları ve bu sendikaların bağlı bulunduğu konfederasyonlar arasında sağlanmış olan mutabakatın unsurlarından biri "aile yardımı ödeneği gösterge rakamının 1.250'den 1.450'ye çıkarılması" olup, bunu teminen 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 202 nci maddesinde düzenlenmiş olan aile yardımı ödeneğinin hesabında dikkate alınacak gösterge rakamı 1500'e artırılmak suretiyle yeniden tespit edilmektedir.Madde 3 - a) 193 sayılı Gelir Vergisi Kanununun 63 üncü maddesinin birinci fıkrasının (4) numaralı bendinde yer alan "Sendikalar Kanunu hükümlerine göre" ibaresi "Çalışanlar tarafından ilgili kanunlarına göre" şeklinde değiştirilmek suretiyle işçilerde olduğu gibi, kamu görevlilerinin de üye oldukları sendikalara ödedikleri üyelik ödentilerinin gelir vergisi matrahından düşülmesine imkan sağlanmaktadır.
b) 926 sayılı Türk Silahlı Kuvvetleri Personel Kanununun ek 17 nci maddesinin (C) fıkrasının birinci paragrafında, Genel Kurmay Başkanlığı, Milli Savunma Bakanlığı, Kuvvet Komutanlıkları, Jandarma Genel Komutanlığı ile Sahil Güvenlik Komutanlığı kadrolarında bulunan 657 sayılı Devlet Memurları Kanununa tabi olarak görev yapan memurlara, en yüksek Devlet Memuru aylığının (ek gösterge dahil) brüt tutarının %35'ine kadar aylık ek özel hizmet tazminatı ödenmektedir. Bu nedenle de, söz konusu personel 375 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameye eklenen ek 3 üncü madde kapsamına alınmamışlardır. Ancak, söz konusu personelden bir kısmına diğer memurlara yapılacak ödemenin altında ek özel hizmet tazminatı ödendiğinden fıkra ile ilgili personele yapılan ek özel hizmet tavanı on puan artırılmak suretiyle, yeniden belirlenecek esas ve usuller çerçevesinde personelin mağduriyetinin oluşmaması amaçlanmaktadır.
c) Bu hükümle, mesai saatleri dışında, genel tatil günlerinde veya hafta sonu tatillerinde nöbet tutan adlî yargı hâkim, Cumhuriyet başsavcısı, Cumhuriyet başsavcıvekili ve Cumhuriyet savcılarına ve adlî yargıda bunlarla birlikte nöbet tutan adlî personele ödenmekte olan nöbet ücreti gösterge rakamları artırılmaktadır.
d) 4954 sayılı Türkiye Adalet Akademisi Kanununun 37 nci maddesinin üçüncü fıkrasına göre Akademide görev yapan Genel Sekreterin altındaki idari personele 1750 gösterge rakamının memur aylıklarına uygulanan katsayı ile çarpımı sonucu bulunacak tutarda her ay ek ödeme yapılmaktadır. Bu nedenle de, söz konusu personel 375 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameye eklenen ek 3 üncü madde kapsamına alınmamışlardır. Ancak, söz konusu personel mevcut göstergelere göre 2006 yılı Temmuz ayından itibaren diğer memurlara yapılacak ödemenin altında ek ödeme alacağından fıkra ile, ilgili personele yapılan ek ödeme göstergesinin 250 puan artırılması amaçlanmaktadır.
Madde 4- Adli Tıp Kurumu personeline, personelin katkısı ile elde edilen döner sermaye gelirlerinden karşılanmak üzere yapılan ödemeler artırılmaktadır.
Madde 5 - Yürürlük maddesidir.
Madde 6 - Yürütme maddesidir.
Orjinal metni indirmek için tıklayın..