Sendikamız, 24 Kasım Öğretmenler Günü dolayısıyla Türkiye genelinde anket çalışması gerçekleştirdi
Sendikamız, 24 Kasım Öğretmenler Günü dolayısıyla Türkiye genelinde anket çalışması gerçekleştirdi. Anketin ilk aşamasını geçtiğimiz günlerde kamuoyuna duyurmuştuk. Anketin ikinci aşamasının sonuçlarını da bugün sizlerle paylaşacağız.
Öğretmenler Günü'nün 26. yıldönümünü kutluyoruz. Ancak öğretmenler olarak yüreğimiz buruk. Zira öğretmenler; gerek maddi, gerek sosyal, gerekse özlük hakları açısından ne AB ülkeleri ile rekabet edebilir seviyede, ne de ülkemizde hak ettiği konumda.
Yaptığımız anket çalışması da işte bu gerçeklere işaret ediyor. Öğretmenlerin içinde bulunduğu durumu rakamlarla dile getirmek istedik.
ÖĞRETMENLERİN YÜZDE 72.4'Ü GEÇİNEMİYOR, YÜZDE 53'Ü KENDİSİNİ ALT GELİR GRUBUNDA GÖRÜYOR
Anketimizin ikinci aşaması 1.970 öğretmen üzerinde uygulandı. Ankete katılan öğretmenlerin yüzde 97.7'si kadrolu öğretmenlerden oluşmaktadır. Ankete katılanların yüzde 72.4'ü aldığı ücretle geçimini sağlayamadığını belirtirken, yüzde 27.5'i geçimini sağladığını ifade etmektedir.
Öğretmenlerin yüzde 53.3'ü kendisini alt gelir grubu olarak nitelendirirken, yüzde 45.7'si orta gelir grubu olarak tanımlamaktadır. Yüksek gelir grubunda olduğunu düşünenlerin oranı ise yüzde 1 bile değildir.
ÖĞRETMENLERİN YÜZDE 8'İ BORÇLARI NEDENİYLE İNTİHARA TEŞEBBÜS ETMİŞ YA DA İNTİHAR ETMEYİ DÜŞÜNMÜŞ
Ankete katılanların yüzde 89.6'sının kredi kartı borcu ya da taksitleri bulunmaktadır. Öğretmenlerin yüzde 8'i ise borçlarından dolayı intihara teşebbüs ettiğini ya da intihar etmeyi düşündüğünü belirtmiştir. Yani her 100 öğretmenden 8'i borçları dolayısıyla intiharın eşiğinden dönmüş ya da intihara teşebbüs etmiştir.
ÖĞRETMENLERİN YÜZDE 93.1'İ EK DERS ÜCRETLERİNİN YETERLİ OLMADIĞI GÖRÜŞÜNDE, YÜZDE 91.3'Ü DE MAAŞINDAN BİRİKİM YAPAMIYOR
Öğretmenlerin yüzde 93.1'i ek ders ücretlerinin beklentilerini karşılamadığını söylerken, yüzde 6.8'i ek ders ücretlerinin beklentilerini karşıladığını düşünmektedir.
Öğretmenlere maaşınızdan birikim yapabiliyor musunuz sorusunu da yönelttik. Buna göre ankete katılan öğretmenlerin yüzde 91.3'ü maaşından birikim yapamadığını ifade etmiştir. Maaşından birikim yapan öğretmenlerin oranı ise yüzde 8.6'dır.
ÖĞRETMENLERİN YÜZDE 90'I ÖĞRETMENLİK MESLEĞİNİN SAYGINLIĞINI KORUYAMADIĞI GÖRÜŞÜNDE
Öğretmenlerin yüzde 90'ı öğretmenlik mesleğinin saygınlığını koruyamadığını düşünürken, yüzde 10'u öğretmenlik mesleğinin saygınlığını hala koruduğuna inanmaktadır.
ÖĞRETMENLERİN YÜZDE 36'SI ÖĞRETMENLİK MESLEĞİNİ SEÇTİĞİ İÇİN PİŞMAN
Öğretmenlerin yüzde 64'ü öğretmenlik mesleğini seçtiği için pişman olmadığını belirtirken, yüzde 36'sı pişman olduğu yönünde görüş bildirmiştir.
ÖĞRETMENLERİN YÜZDE 76.5'İ AYDA BİR KİTAP OKUYOR, YÜZDE 90.6'SI AYDA BİR KEZ SİNEMA YA DA TİYATROYA GİDİYOR
Öğretmenlerin yüzde 76.5'i ayda 1, yüzde 14.7'si ayda 2, yüzde 4'ü ayda 3, yüzde 4.6'sı ayda 4 ve üzeri üzeri kitap okuduğunu belirtmiştir.
Öğretmenlerin yüzde 90.6'sı ayda bir defa sinemaya ya da tiyatroya gittiğini ifade ederken, yüzde 3.6'sı ayda 2, yüzde 1.7'si ayda 3, yüzde 4'ü de ayda 4 ve üzeri sinemaya ya da tiyatroya gittiğini belirtmiştir.
ÖĞRETMENLERİN EN BÜYÜK SORUNU ÜCRET YETERSİZLİĞİ
Öğretmenler en çok ücret yetersizliğinden şikayet etmektedir. Ankete katılan öğretmenlerin yüzde 38.5'i öğretmenlerin en büyük sorunu olarak ücret yetersizliğini görürken, yüzde 17.2'si atamalarda liyakata önem verilmemesi, yandaş kayırmacılığını, yüzde 15.6'sı sık sık değişen eğitim politikalarını, yüzde 14.8'i öğretmenlik mesleğinin aşağılanmasını, yüzde 10.2'si de özlük hakların yetersizliğinden şikayetçidir.
ÖĞRETMENLERİN YÜZDE 42.7'Sİ EĞİTİMİN EN BÜYÜK SORUNU OLARAK HÜKÜMETİN EĞİTİME BAKIŞINI GÖRÜYOR
Öğretmenlere göre eğitimin en büyük sorunu hükümetin eğitime bakışıdır. Ankete katılan öğretmenlerin yüzde 42.7'si eğitimin en büyük sorunu olarak hükümetin eğitime bakışı olarak görürken, yüzde 17.7'si eğitime ayrılan payın yetersizliğinin, yüzde 12.7'si eğitimde fırsat eşitsizliğinin, yüzde 11.1'i okulların gelişen teknoloji ile uyum içinde olmamasının, yüzde 5.7'si okulların fiziki yapılarının yetersizliğinin, yüzde 5'i müfredat programlarının yetersizliğini, yüzde 4.9'u da derslik ve öğretmen açığının eğitimin en büyük sorunu olduğunu düşünmektedir.
ÖĞRETMENLERE GÖRE TÜRKİYE'NİN EN BÜYÜK SORUNU TERÖR
Öğretmenlere göre Türkiye'nin en büyük sorunu ise terördür. Öğretmenlerin yüzde 27.8'i Türkiye'nin en büyük sorununun terör olduğunu düşünürken, yüzde 22.9'u dışa bağımlılık, yüzde 18'i kültürel yozlaşma, yüzde 17.1'i ekonomik sorunlar, yüzde 9'u dış politikada zaafiyet, yüzde 5'i ise demokrasi ve insan hakları olduğunu ifade etmiştir.
ÖĞRETMENLERİN YÜZDE 95.6'SI KADROLU ÖĞRETMEN İSTİHDAMINDAN YANA
Öğretmenler MEB'in kadrolu öğretmen dışındaki istihdam türlerini olumsuz olarak değerlendirmektedir. Öğretmenlerin yüzde 50.4'ü "MEB'in kadrolu öğretmen dışındaki istihdamları öğretmenlik mesleğinin itibarını zayıflatmıştır" derken, yüzde 34.5'i öğretmenleri köle gibi gören anlayışın ürünü olduğunu düşünmekte, yüzde 10.7'si de öğretmenlerin gerek maddi, gerekse sosyal yönden elini, kolunu bağladığına inanmaktadır. MEB'in kadrolu öğretmen dışındaki istihdam türlerini olumlu bulanların oranı ise sadece yüzde 4.3'tür.
Anketimizin yanı sıra Türkiye'yi ücretler açısından OECD ülkeleriyle de karşılaştırdık. Göreve yeni başlayan ve ilköğretim kurumlarında görev yapan bir öğretmenin ülkeler bazında saatlik ücretini hesapladık. Buna göre, göreve yeni başlayan bir öğretmenin saatlik ücreti; Avusturya'da 15.1 dolar, Çek Cumhuriyetinde 11.2 dolar, Danimarka'da 20.5 dolar, Almanya'da 23 dolar, Yunanistan'da 17.6 dolar, İzlanda'da 13.4 dolar, Kore'de 18.7 dolar, Hollanda'da 19.4 dolar, İskoçya'da 22.1 dolar, İspanya'da 22.3 dolar iken, Türkiye'de 5.2 dolardır. Yani Türkiye ile OECD ülkelerinin arasında saatlik ücret açısından 4 kata varan fark bulunmaktadır.
Tüm bu rakamlar, öğretmenlerimizin 24 Kasım'a mutlu giremediğinin göstergesidir. Buna karşın Başöğretmenimiz Atatürk'ün izinde olan eğitimin adsız neferleri öğretmenlerimiz, aydınlık Türkiye'yi oluşturmak ve ülkemizi uluslararası arenada rekabet edebilir düzeye getirebilmek için büyük özveriyle dün ve bugün olduğu gibi yarında görevinin başında olacaktır. Bu vesileyle tüm eğitim çalışanlarımızın ve öğretmenlerimizin 24 Kasım Öğretmenler Gününü kutluyoruz.