EMEK PLATFORMU TALEPLERİNİ SUNDU
Türkiye Kamu-Sen'in de aralarında bulunduğu Emek Platformu bileşenleri Sosyal Güvenlik ve Genel Sağlık Sigortası Yasa Tasarısına ilişkin ortak taleplerini Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı'na iletti
EMEK PLATFORMU TALEPLERİNİ SUNDU
Türkiye Kamu-Sen'in de aralarında bulunduğu Emek Platformu bileşenleri Sosyal Güvenlik ve Genel Sağlık Sigortası Yasa Tasarısına ilişkin ortak taleplerini Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı'na iletti. Üzerinde uzlaşılan ortak talep metni şöyle:
SOSYAL SİGORTALAR VE GENEL SAĞLIK SİGORTASI KANUN TASARISINA İLİŞKİN
EMEK PLATFORMUNU BİLEŞENLERİNİN
MUTABAKAT METNİ
TBMM Plan ve Bütçe Komisyonunda görüşülmekte olan Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu Tasarısının" değiştirilmesinde mutabık kalınan maddeleri ile değişiklik önerilerimiz Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığına sunulmak üzere aşağıda belirtilmiştir.
1. Uygulamada doğabilecek sıkıntıların giderilmesi için Tasarıdaki işyeri ve aracının tanımı İş Kanununa uygun olarak yapılmalıdır.
2. Hizmet akdi ile çalışan süreksiz tarım işçileri
3. Sigortalılığın sona erdirilmesinde, 506 sayılı Kanunun 107. maddesi uyarınca sigortalılık niteliğinin sona ermesini ön gören süre korunarak madde yeniden düzenlenmelidir. (md.9)
4. Sigortalının işyerinde bulunduğu sırada geçirdiği kazaların iş kazası sayılmasına sınır koyan düzenleme ile işe gidiş de ön görülen mutat güzergah ibaresi maddeden çıkartılmalıdır. (13/a,e)
5. İş kazası ve meslek hastalığı sonucu, iş göremezlik derecesini % 25 ve daha yukarı oranda kaybeden sigortalılara bu kanunun 82. maddesinde ön görülen prime esas kazancın alt sınırının %70'den az gelir bağlanmamalıdır.
Sürekli iş göremez duruma düşmeleri nedeniyle işten çıkartılan işçiler ile nam ve hesabına çalışanlardan malullük ve yaşlılık aylığına hak kazanamamış olanlara da tüm iş göremezlik geliri bağlanmalıdır. (md.19)
6. 21. maddenin son fıkrası ya tasarıdan çıkartılmalı ya da bu kanun kapsamındaki tüm sigortalıları kapsayacak şekilde düzenlenmelidir. (md.21)
7. Hekim tavsiyesine kabul edilir mazereti nedeniyle uyamadığını belgeleyen sigortalı hakkında yaptırım uygulanmamalıdır (md.22)
8. Malullük sigortasından yararlanmak için 5 yıl sigortalı olma ortalama her yıl için 180 gün malullük, yaşlılık ve ölüm sigortası primi ödemiş olmak yeterli görülmelidir.
Maddenin son paragrafındaki 1800 gün 900 gün olarak düzeltilmelidir (md.26)
9. İş Kanunumuzda esnek çalışma usulleri kabul edildiği dikkate alınarak, yaşlılık aylını hak etmede ön görülen prim gün sayısı 506 sayılı kanundaki şekli ile tam aylıkta 7000 gün kısmi aylıkta 4500 gün olarak düzeltilmelidir.
10. Aylıkların hesaplanmasına esas kazançların güncellenmesinde prim değişim oranı ile tüketici indeksindeki değişim oranı tam alınmalıdır.
11. Evlilik yardımı miktarı 506 sayılı Kanunda olduğu gibi 24 aylık tutar üzerinden hesaplanmalıdır. (mb.37)
12. Listede yer alan mesleklerin benzerlerinin ve emsallerinin de fiili hizmet süresi zammından yararlanması, benzer ve emsal mesleklerin ise yönetmelikle belirlenmesi maddeye konmalıdır.
13. Sigortalılar arasında farklı uygulamalara yer verilmeyerek Kamu görevlilerinin de primlendirilecek ücretleri prime esas kazanç kadar olmalıdır.
İş kazaları ve meslek hastalı, hastalık ve analık nedeniyle iş göremez duruma düşen işçiler ile nam ve hesabına çalışanlarında iş göremezlik ödeneği aldıkları sürece kısa ve uzun vadeli sigorta kolları primleri Hazinece karşılanmalıdır.
14. Sigortalılar arasında farklı uygulamalara yer verilmeyerek harp malullüğü zammından işçiler ile nam ve hesabına çalışanlarda yararlandırılmalıdır. (md.47)
15. İsteğe bağlı sigortaya devam eden hak sahibi durumundaki aile ferdi GSS primi ödememelidir. (md.52)
16. Emekli aylıkları, her yıl Ocak ayında bir önceki yılın gayri safi yurt içi hasıla sabit fiyatlarla gelişme hızı oranı kadar da ayrıca artırılarak emeklilere de refahtan pay verilmelidir. (md.55)
17. Ortodonti tedavisi de kapsama alınmalıdır. Sigortalıların sağlık yardımları haklarını sınırlayan 63.maddenin son paragrafı maddeden çıkartılmalıdır.
18. Hasta refakatçisinde yaş sınırlaması kaldırılmalıdır. Hekimin gerekli gördüğü her hastanın refakatçi gideri kurumca karşılanmalıdır. (md.65)
19. Herkesi kapsayacak şekilde zorunlu sigortalılık ön görüldüğünden sağlık yardımlarından yararlanmak için ön görülen 90 günlük staj süresi kaldırılmalıdır. (md.67)
20. Ayaktan tedavilerde katkı payı alınmamalıdır.
Halen uygulandığı gibi, Sağlık Bakanlığı, Maliye Bakanlığı ve Kurum uzmanlarınca, zorunlu iyileştirme vasıtası olarak kabul edilen ortez, protez araç ve gereçlerden de katkı payı alınmamalıdır. (md.68,69)
21. Herkes zorunlu GSS kapsamında olduğundan ve staj süresinin kaldırılması da ön görüldüğünden 71. madde tasarıdan çıkarılmalıdır.
22. Kurumun provizyon işlemlerini satın alması büyük istismarlara neden olabilecektir. Bu nedenle kurumun provizyon hizmetlerini satın almasına olanak sağlayan madde metinden çıkartılmalıdır.
Sigortalıların istismarının önlenmesi için otel hizmeti olarak hizmet sunucuların sigortalıdan en çok protokol bedelinin iki katına kadar ücret alabilmeleri ön görülmelidir. (md.73)
Kurum sağlık hizmeti sunucularının başvurularını değerlendirmede tıbbi etik ve ontolojik kurallara da uygunluğa bakacak şekilde ikinci fıkrada düzenleme yapılmalıdır.
23. Sağlık personeline bağlanacak aylıkların düşük olmaması için 80 ci maddenin ( c) fıkrası maddene çıkartılmalıdır. (md.80)
24. Devlet, sosyal sigortalar sistemine düzenli katkı sağlamasına ilişkin usul ve esaslar ile ön görülen miktarda genel sağlık sigortasına da üçüncü taraf olarak düzenli katkı sağlamalıdır.
25. Prim kaçağını önlemede önemli görev üstlenen Asgari işçilik komisyonu Başkanlığa bağlı olacak yapıda oluşturularak üyelerine görevlerine uygun ücret ödenmelidir.
26. 5434 sayılı Kanunun asgari aylığı düzenleyen maddesi yürürlükte bırakılmalıdır. (md.106)
27. Kamu görevlilerinin ikramiyelerinin Sosyal Sigortalar Kurumunca ödenerek Kumrun işyerlerinden tahsil etmesi uygulaması devam ettirilmelidir. (geçici madde 5)
28. Nam ve hesabına çalışan sigortalılara sosyal sigorta yardımlarından yararlanmaları primlerini ödemiş olma şartına bağlanması sigortalılar arasında farklı uygulama oluşturacağı gibi Sosyal sigorta haklarını kullanmalarını da engellemektedir.
Kaldı ki primleri tahsil etme ödevi kuruma aittir.
Anayasa da uygun düşmeyen bu düzenlemeler Tasarıdan çıkartılmalıdır.
29. Bu kanunun yürürlüğe girmesi ile mevcut sigortalıların 506, 5434 ve 1479 sayılı Kanunların yürürlükten kaldırılan maddeleri uyarınca yada yeni getirilen düzenlemeler gereği uğrayacakları kayıpların kaldırılan mevzuat hükümlerine göre Hazinece karşılanacağına dair Tasarıya geçici madde ilave edilmelidir.
TÜRK-İŞ
DİSK
HAK-İŞ
TÜRKİYE KAMU-SEN
KESK
MEMUR-SEN
BASK
TTB
TMMOB
TİED
TÜM İ.E.D.