SÖZLEŞMELİ PERSONELİN KADROYA ATANMASINA DAİR AÇIKLAMALAR
04
SÖZLEŞMELİ PERSONELİN KADROYA ATANMASINA DAİR AÇIKLAMALAR
04.06.2011 tarihli ve 27954 Sayılı Mükerrer Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe giren KHK ile, 657 sayılı yasanın 4/B Kapsamında görev yapan sözleşmeli personel ile 4924 sayılı yasa kapsamında sözleşmeli olarak istihdam edilenlerin memur kadrosuna atanmaları hükme bağlanmıştır.
Öncelikli olarak; Türkiye Kamu-Sen ve bağlı sendikaları günümüze kadar devam eden süreçte, kamuda sözleşmeli personel uygulamasının evrensel çalışma normlarına aykırılık içerdiği, modern kölelik olarak adlandırılan bu sistemin hukuka aykırı olduğunu her platformda haykırmış, sözleşmeli personelin sesi olmaya devam etmiştir. Bu konuda başlatmış olduğu yoğun hukuksal mücadele sözleşmeli personelin sendikal örgütlenmeye dahil edilmesinden, çalışma şartlarının düzenlenmesine kadar geniş ve bir alanda devam etmiş ve başarıya ulaşmıştır.
KHK KİMLERİ KAPSAMAKTADIR?
1-KHK içeriğinden de anlaşılacağı gibi; 675 sayılı yasanın 4/B kapsamında çalışan sözleşmelileri kapsamaktadır. Ancak; ayın veya haftanın bazı günleri veya belirli saatlerinde kısmı zamanlı çalışanlar ve yükseköğretim kurumlarının araştırma ve geliştirme kısımlarında proje süresi ile sınırlı çalışanlar memur kadrosuna geçemeyeceklerdir.
2-4924 sayılı Eleman Temininde güçlük çekilen yerlerde Sözleşmeli Personel Sağlık Personeli Çalıştırılmasına dair kanun uyarınca çalışan sözleşmeli personel herhangi bir istisnaya yer vermeksizin kadrolu statüye geçebilecektir.
3- Belediyelerde görev yapan sözleşmeli personel 5393 sayılı Belediye Kanunun 49. maddesine göre istihdam edilmektedir. 5393 sayılı yasa, sözleşmeli personelin, kadroya atanmasına dair KHK içeriğinde belirtilen 657 sayılı veya 4924 sayılı yasa kapsamında değildir ve personel statüsü farklı olarak düzenlenmiştir.
5393 sayılı kanunun 49. maddesinin beşinci bendinde yer alan; “Üçüncü ve dördüncü fıkra hükümleri uyarınca çalıştırılacak personele her ne ad altında olursa olsun sözleşme ücreti dışında herhangi bir ödeme yapılmaz ve ücret mahiyetinde ayni ya da nakdi menfaat temin edilmez. Bu personel hakkında bu Kanunla düzenlenmeyen hususlarda vize şartı aranmaksızın 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 4 üncü maddesinin (B) fıkrasına göre istihdam edilenler hakkındaki hükümler uygulanır. Bu personele ait sözleşme örnekleri sözleşmenin imzalanmasını izleyen 30 gün içinde İçişleri Bakanlığına gönderilir.” Hükmü belirtilen personelin 4/b kapsamında olduğu sonucunu ortaya koymamaktadır. Belediyelerde çalışan sözleşmeliler memur kadrosuna geçemeyecektir.
4- İl Özel İdaresinde görev yapan sözleşmeli personel ise; 5302 sayılı il özel idaresi kanunun 36. maddesine göre belirtilen usul dâhilinde atanmaktadır ve niteliği itibariyle 657 sayılı yasanın 4/B ile doğrudan bir bağı bulunmamaktadır. Bu itibarla belirtilen statüde görev yapanlarda, KHK dışındadır kadrolu statüye geçemeyecektir.
MEMUR KADROLARINA BAŞVURMAK İÇİN HANGİ SÜREDE BAŞVURU YAPILACAKTIR
KHK 30 gün içerisinde yazılı başvuru yapılmasını öngörmüştür. Yazılı başvurunun başlangıç tarihi, Kanun Hükmünde kararnamenin Resmi Gazetede yayımlanma tarihi 04.06.2011 tarihidir. Süre gün olarak belirtildiği için 30 günlük süreleri içerisine resmi tatil günleri de dâhildir. Kısaca yayım tarihinden itibaren 30 gün geçmekle süre dolacaktır.
Yazılı başvuru için kuruma hitaben yazılacak bir dilekçe yeterlidir ve geçiş süreci dilekçenin kurumun evrak kaydına girmesi ile başlamış olacaktır.
4/B ve 4924 sayılı yasa kapsamında görev yapanlardan; KHK’nin yürürlüğe girdiği 04.06.2011 tarihinden önce; askerlik, doğum izini, milletve-iği ve mahalli idareler ara ve genel seçimleri, ücretsiz izinlilik durumu halinde de, birinci fıkrada belirtilen süreler yeniden hizmete alındıkları tarihten itibaren başlayacaktır. Bu fıkra ile vurgulanan husus bir istisna niteliğindedir. Yeniden hizmete alınmaktan kasıt, kamu görevine başlandığı tarihtir. Yani askerlik görevi bitenler kurumda göreve başladıkları tarihten itibaren, milletvekili veya yerel seçimlerde aday olanlar, kaybetmeleri halinde kuruma döndükleri tarihten itibaren, aylıksız izinli olanlar bu izinlerinin bitim tarihinden itibaren başvuruda bulunacaktır.
Sonuç olarak; Yapılan düzenleme ile; çeşitli statülerde istihdam edilen sözleşmeli personelden, 657 sayılı yasanın 4/B ve 4924 sayılı yasa kapsamında görev yapanlara memur kadrosuna geçiş imkanı tanınmıştır.
İdarenin kuruluş ve görevleri ile bir bütün olduğu, iş ve işleyişleri bakımında tek düze adil bir uygulamanın var olması gerektiği hukuksal bir gerçektir. Bu anlamda, artık hiçbir hukuki temeli kalmamış sözleşmeli personel uygulamasında ısrar edilmesi açıkça hukuka aykırıdır.
Kamuda sözleşmeli personel uygulamasına son verilmelidir.