Taşeron çalışanlarına yeni haklar getireceği iddiasıyla yola çıkan, ancak taşeronlaşmayı yaygınlaştırıp daire başkanı ve üstü kadrolarda bulunan memurlarla asker ve polislerin iş güvencelerini zayıflatan ve prim affı getiren tasarı TBMM’de kabul edildi" />
Taşeron çalışanlarına yeni haklar getireceği iddiasıyla yola çıkan, ancak taşeronlaşmayı yaygınlaştırıp daire başkanı ve üstü kadrolarda bulunan memurlarla asker ve polislerin iş güvencelerini zayıflatan ve prim affı getiren tasarı TBMM’de kabul edildi
Taşeron çalışanlarına yeni haklar getireceği iddiasıyla yola çıkan, ancak taşeronlaşmayı yaygınlaştırıp daire başkanı ve üstü kadrolarda bulunan memurlarla asker ve polislerin iş güvencelerini zayıflatan ve prim affı getiren tasarı TBMM’de kabul edildi.
Birçok kanun ve kanun hükmünde kararnamede değişiklik içerdiği için kafa karışıklığı yaratan ve anlaşılmaz bir hal alan kanunu Türkiye Kamu-Sen Ar-Ge Merkezi inceleyerek, çalışanlar açısından getirdiği yenilikleri anlaşılır bir şekilde sıraladı.
İŞTE TORBA KANUNUN ÇALIŞMA HAYATINA GETİRECEĞİ YENİLİKLER
1. Asıl işin bölümlere ayrılarak taşeron çalıştırılması yasakken Tasarı ile asıl işin bir bölümünde taşeron çalıştırılmasının önü açılmaktadır.
2. Kamuda asıl işlerde de taşeron çalıştırılması yasal hale getirilmekte, devletin asli ve sürekli görevlerinin bölünmek suretiyle taşeronlara devredilmesi öngörülmektedir.
3. Danışmanlık hizmetlerinin tamamı herhangi bir şart aranmaksızın taşeronlaşmaya açılmaktadır.
4. 2015 yılında üstlenilecek G-20 Dönem Başkanlığı gerekçe gösterilerek bu kapsamda yapılacak mal ve hizmet alımları ile yapım işleri 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu dışında tutulmaktadır.
5. Belediyelerde çalışan personelin başka iş ve işyerlerine (İşyerlerinin aynı yerde olup olmadığına bakılmaksızın) gönderilebilmesi sağlanmaktadır.
6. Yalnızca kamuda çalışan taşeron işçilere toplu sözleşme hakkı getirilmekte, özel sektördeki taşeron işçilerinin toplu sözleşme hakkı görmezden gelinmektedir.
7. Sosyal Güvenlik Kurumu bünyesinde Eğitim, Araştırma ve Geliştirme Merkezi Başkanlığı kurulmakta ve burada görev yapacak uzman personelin sözleşmeli olarak çalıştırılmasının yolu açılmaktadır.
8. TÜİK’te 657 sayılı Kanunun 4. maddesinin C fıkrası uyarınca çalışan personele 18.11.2005 ile 01.10.2008 tarihleri arasında ödenen fazla çalışma ücretlerinin prime esas kazanca dahil edilmeyeceği dolayısıyla söz konusu ödemelerin 4/C’li personelin emekli maaşı hesaplamasına dahil edilmeyeceği hükme bağlanmaktadır.
9. Soma’daki maden kazasında hayatını kaybeden madencilerin yakınlarına, prim gün sayısına bakılmaksızın aylık bağlanmaktadır.
10. Özelleştirmeden dolayı iş akitleri feshedilen ve kamuda 657 sayılı Kanunun 4. maddesinin C fıkrası uyarınca çalışmaya başlayan personele emekli oluncaya kadar çalışma garantisi getirilmekte ancak diğer 4/C’li personel bu uygulamanın kapsamı dışında tutulmaktadır.
11. Anayasa Mahkemesinin konu hakkında verdiği kararlara uygun olarak, aday memurların uyarma ve kınama cezaları almaları durumunda memuriyetle ilişkilerinin kesileceğine dair hüküm kaldırılmaktadır.
12. Türkiye İş Kurumu’nda görev yapan ve bir süre önce kadroya geçirilen İş ve Meslek Danışmanlarının kadroya geçmeleri nedeniyle düşen maaşlarının telafi edilmesi için özel hizmet tazminat oranları %150 olarak yükseltilmektedir.
13. Aile sağlığı merkezleri ve toplum sağlığı merkezlerinde nöbet uygulamasına geçilmesi nedeniyle burada çalışan sağlık personeli için nöbet karşılığında izin kullandırılmayan memurlar ile sözleşmeli personele, nöbet ücreti ödenmesi öngörülmektedir. Ancak aile sağlığı ve toplum sağlığı merkezlerinde ayda 60, diğer yerlerde ayda 130 saatten fazla tutulan nöbetler için ücret ödenmeyecektir. Yabancı uyruklu doktorlara da nöbet ücreti ödenmesi hükme bağlanmaktadır.
14. İş yoğunluğu diğer mahkemelere göre daha fazla olan mahkemelerde görev yapan personelin en fazla %10’una aylık 50; yıllık toplam 300 saati geçmemek üzere fazla mesai ücreti ödenmesi öngörülmektedir.
15. 2014 yılı içinde 35.000 yeni öğretmen ataması yapılması hükme bağlanmaktadır.
16. Öğretmenlerin hizmet sürelerine veya isteğe bağlı il içi veya il dışı yer değiştirmelerine ilişkin usul ve esasların yönetmelikle belirlenmesi öngörülmektedir. Aday öğretmenliğe atanmak için daha önce Bakanlık ve ÖSYM’nin tarafından yapılan sınavın Bakanlık veya ÖSYM tarafından yapılabileceği, aday öğretmenlerin öğretmenliğe atanması için yazılı ve sözlü sınav şartının yerine yazılı veya sözlü sınav şartı getirileceği belirtilmektedir.Bu şekilde, sınavların ÖSYM bünyesinden çıkartılarak yalnızca Bakanlık tarafından yapılabilmesinin önü açılmaktadır.
17. Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü çalışanları aleyhine başlatılacak rücu işlemlerine zaman aşımı getirilmekte, bu süre ödeme tarihinden itibaren 2 yıl, zarara yol açan işlem tarihinden itibaren 10 yıl olarak belirlenmektedir.
18. Diyanet İşleri Başkanlığı’nın yurt dışı teşkilatlarında görev yapan din hizmetleri koordinatörlerine diplomatik pasaport, 1. dereceden emekli olan belediye başkanlarına yeşil pasaport verilmesi öngörülmektedir.
19. Harcırah Kanununda yapılan değişiklik ile memuriyet mahalli tanımlanmaktadır. Buna göre “Memuriyet mahalli: Memur ve hizmetlinin asıl görevli olduğu veya ikametgâhının bulunduğu şehir ve kasabaların belediye sınırları içinde bulunan mahaller ile bu mahallerin dışında kalmakla birlikte yerleşim özellikleri bakımından bu şehir ve kasabaların devamı niteliğinde bulunup belediye hizmetlerinin götürüldüğü, büyükşehir belediyelerinin olduğu illerde ise il mülki sınırları içinde kalmak kaydıyla memur ve hizmetlinin asıl görevli olduğu veya ikametgâhının bulunduğu ilçe belediye sınırları içinde kalan ve yerleşim özellikleri bakımından bütünlük arz eden yerler ile belediye sınırları dışında kalmakla birlikte yerleşim özellikleri bakımından bu yerlerin devamı niteliğindeki mahaller ve kurumlarınca sağlanan taşıt araçları ile gidilip gelinebilen yerleri” olarak tanımlanmaktadır.
20. Din İşleri Yüksek Kurulu üyeliğine atanacaklardan, yirmi dört adayı tespit etmekle görevli Aday Tespit Kurulu üyelerinin seçimine ilişkin hususlar yeniden düzenlenmektedir.
21. Daire başkanı ve üstü unvanları ile sivil memurlar hariç kolluk kuvvetlerinin idarenin keyfi kararlarıyla işlerine son verilmesi, görevlerinin ve/veya görev yerlerinin değiştirilmesi yoluyla memurların iş güvencesi yok edilmekte, idarenin usulsüz işlemleriyle ilgili olarak alınacak yargı kararlarının 2 yıl boyunca uygulanmayacağı hükme bağlanmaktadır. Ayrıca iki yıl sonunda mahkeme kararını uygulamayan yönetici hakkında ceza soruşturulması açılması engellenmektedir.
22. Başbakanlık’ta 380 adet Sektörel İzleme ve Değerlendirme Raportörü kadrosu ihdas edilmekte ve buların özlük hakları düzenlenmektedir.
23. Özelleştirme nedeniyle araştırmacı kadrosuna atanan mimar, mühendis gibi kamu görevlilerinin istekleri halinde öğrenim durumları itibariyle ihraz etmiş oldukları unvanlara atanmaları sağlanmaktadır.
24. Meralar yapılaşmaya açılmaktadır.
25. Gelir İdaresi Başkanlığı’nda grup başkanı, daire başkanı veya taşra teşkilatında vergi dairesi başkanı kadrolarında toplam en az üç yıl görev yapmış olanların, atama tarihi itibarıyla fiilen bu görevlerde bulunmaları şartıyla Devlet Gelir Uzmanı kadrosuna atanabilmeleri sağlanmaktadır.
26. Nöbetçi memurluğu uygulanmasına ilişkin 711 sayılı Kanun yürürlükten kaldırılmaktadır.
Paylaş
twittle