27
27.04.2005 TARİHLİ RESMİ GAZETEDE YAYIMLANAN BAZI KANUN VE KANUN HÜKMÜNDE KARARNAMELERDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUNLA GELEN YENİLİKLER
BAZI KAMU GÖREVLİLERİNİN MAAŞLARINDA YAPILAN DÜZENLEMELER
Torba Kanunla birlikte bazı kamu görevlilerinin maaşlarında düzenleme yapılmıştır.
1- TBMM'de Bazı unvanla Kadro karşılığı sözleşme kapsamına alınmıştır.
2- Başbakanlık Müfettiş ve müfettiş yardımcılarına ek ödeme getirilmiştir.
3- "Belediye müfettiş yardımcıları" unvanı 657 sayılı Kanunun 36/A-11'inci bendine eklenmiştir.
4- Devlet Hava Meydanları İşletmesi Genel Müdürlüğü personeline havacılık tazminatı getirilmiştir.
5- Devlet Meteoroloji İşleri Genel Müdürlüğünün merkez ve taşra teşkilatı kadrolarında görev yapan memurlarına ek ödeme getirilmiştir.
1-"d) 13.10.1983 tarihli ve 2919 sayılı Kanunun ek 1 inci maddesinin birinci fıkrasında yer alan "Başkanlık Özel Müşaviri" ibaresi "Başkanlık Başmüşaviri" olarak değiştirilmiş ve anılan fıkraya "Daire Başkanı" ibaresinden sonra gelmek üzere "Baştabip, Daire Başkan Yardımcısı, Satın alma Komisyon Başkanı,","Müdür Yardımcısı" ibaresinden sonra gelmek üzere "Şube Müdürü, Grup Başkanı, Mal Saymanı, Saray Müdürü,", "Uzman" ibaresinden sonra gelmek üzere "Uzman Yardımcısı," ve "Stenograf" ibaresinden sonra gelmek üzere "Stenograf Yardımcısı" ibareleri eklenmiştir."
2919 sayılı Kanun, Türkiye Büyük Millet Meclisi Genel Sekreterliğinin Teşkilat Kanunudur. Bu Kanunun ek birinci maddesi bir kısım personelin kadro karşılığı sözleşmeli olarak çalıştırılmasına imkan sağlamaktadır. İşte bu madde değişiklik yapılmıştır. Yapılan değişiklik ile Baştabip, Daire Başkan Yardımcısı, Satınalma Komisyon Başkanı, Şube Müdürü, Grup Başkanı, Mal Saymanı, Saray Müdürü, Uzman Yardımcısı ve Stenograf Yardımcısı kadrolarında çalışanların da kadro karşılığı sözleşmeli olarak çalıştırılmalarına imkan sağlanmıştır.
2-"e) 10.10.1984 tarihli ve 3056 sayılı Kanunun 31 inci maddesinin başlığı "Fazla Çalışma Ücreti ve Ek Ödeme" olarak değiştirilmiş ve birinci fıkrasının (d) bendine "fazla çalışma ücreti ödenir" ibaresinden sonra gelmek üzere "Ayrıca, Başbakanlık Müfettiş ve Müfettiş Yardımcılarına en yüksek Devlet memuru aylığının (ek gösterge dahil) %200'ünü geçmemek üzere Başbakanlık makamınca belirlenen oranda ek ödeme yapılır. Bu ödemede 657 sayılı Kanunun aylıklara ilişkin hükümleri uygulanır ve bu ödemelerden damga vergisi hariç herhangi bir vergi ve kesinti yapılamaz." cümleleri eklenmiştir."
Bu düzenleme Başbakanlık Müfettiş ve Müfettiş Yardımcılarına ilişkindir.
3-"b) 14.7.1965 tarihli ve 657 sayılı Kanunun;
2) 36 ncı maddesinin Ortak Hükümler başlıklı (A) fıkrasının (11) numaralı bendine "Milli Savunma Bakanlığı Akaryakıt İkmal ve NATO POL Tesisleri İşletme Başkanlığı Müfettiş Yardımcılarının" ibaresinden önce gelmek üzere "Belediye Müfettiş Yardımcıları" ibaresi eklenmiştir.
657 sayılı Kanunun 36-A/11. maddesi kariyer meslek mensubu olarak anılmaktadır. Bu gruptaki personel mesleğe yardımcı olarak başlamakta, üç yıllık yetişme döneminin ardından müfettiş, uzman, denetmen veya kontrolör olarak atanmaktadır. Yardımcılık döneminin sonrasında yapılan bu atamalarda bu grupta sayılan personele ayrıca bir derece verilmektedir.Yine bu grupta sayılan personele çok sayıda kurumun yeniden teşkilatlanmasında geçiş imkanı sağlanmaktadır.
4- 17/03/2005 tarihli Meclis Genel Kurulunda yapılan değişiklik ile;Devlet Hava Meydanları İşletmesi Genel Müdürlüğü personeline, personel maliyetlerinin karşılanma oranına göre en yüksek devlet memuru aylığının %200 ile %50'si oranında Havacılık Tazminatı verilmesi öngörülmektedir.
MADDE 28.- 22.1.1990 tarihli ve 399 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameye aşağıdaki ek madde eklenmiştir.
"EK MADDE 2.- Devlet Hava Meydanları İşletmesi Genel Müdürlüğünün 3 üncü maddenin (b) ve (c) bentleri kapsamına giren personeline; aylık tutarı, Avrupa Hava Seyrüsefer Emniyeti Teşkilatı prensipleri çerçevesinde personel maliyetlerinin tamamı karşılanan kadro ve pozisyonlarda bulunanlar için en yüksek Devlet memuru aylığının (ek gösterge dahil) brüt tutarının %200'ünü, kısmen karşılanan kadro ve pozisyonlarda bulunanlar için %100'ünü, diğerleri için %50'sini geçmemek üzere Yüksek Planlama Kurulunca belirlenen oran, esas ve usullere göre "Havacılık Tazminatı" ödenir. Bu şekilde yapılacak ödemeler, sözleşmeli personel için belirlenen ücret tavanı ile kapsama dahil personele verilecek diğer hak ve ödemelerin tespitinde dikkate alınmaz.
Bu tazminat aylıklara ilişkin esaslar çerçevesinde, damga vergisi hariç herhangi bir vergi ve kesintiye tabi tutulmaksızın ödenir."
5-Devlet Meteoroloji İşleri Memurlarına Ek Ödeme: Bugün yayımlanan 5335 sayılı torba yasa ile, Devlet Meteoroloji İşleri Genel Müdürlüğünün merkez ve taşra teşkilatı kadrolarında görev yapan 657 sayılı Devlet Memurları Kanununa tabi personele, döner sermaye gelirinden ek ödeme yapılacaktır.
Kabul edilen madde şu şekildedir:
"MADDE 16.- 8.1.1986 tarihli ve 3254 sayılı Kanuna aşağıdaki madde eklenmiştir.
"MADDE 32/D.- Devlet Meteoroloji İşleri Genel Müdürlüğünün merkez ve taşra teşkilatı kadrolarında görev yapan 657 sayılı Devlet Memurları Kanununa tabi personelden (kadro karşılığı sözleşmeli personel hariç), Avrupa Hava Seyrüsefer Emniyeti Teşkilatı prensipleri çerçevesinde personel maliyetlerinin tamamı karşılanan havaalanlarında çalışan personel için en yüksek Devlet Memuru aylığının (ek gösterge dahil) brüt tutarının %50'sini, bunların dışında kalan diğer personel için ise % 25'ini geçmemek üzere, Genel Müdürlük döner sermaye işletmesi yönetim kurulu kararı ve Maliye Bakanlığının uygun görüş üzerine, bağlı bulunulan Bakan onayı ile belirlenecek usul, esas ve oranlarda her ay döner sermaye gelirlerinden ek ödeme yapılır."
Buna göre, bu kurumda çalışan memurlardan (kadro karşılığı sözleşmeli personel hariç),
a)Avrupa Hava Seyrüsefer Emniyeti Teşkilatı prensipleri çerçevesinde personel maliyetlerinin tamamı karşılanan havaalanlarında çalışan personel için en yüksek Devlet Memuru aylığının (ek gösterge dahil) brüt tutarının %50'sini,
b) Bunların dışında kalan diğer personel için ise % 25'ini geçmemek üzere,
her ay döner sermaye gelirlerinden ek ödeme yapılacaktır.
5335 SAYILI YASA İLE 657 SAYILI YASADA YAPILAN DEĞİŞİKLİKLER
I-"MADDE 28.- b) 14.7.1965 tarihli ve 657 sayılı Kanunun;
a)4 üncü maddesinin (B) fıkrasının ikinci paragrafına "Bunlara ödenebilecek ücretlerin üst sınırları" ibaresinden sonra gelmek üzere "ile verilecek iş sonu tazminatı miktarı, kullandırılacak izinler ve bu hususlara ilişkin esas ve usûller" ibaresi eklenmiştir.
657 sayılı yasanın 4/B maddesine göre istihdam edilen sözleşmeli personele iş sonu tazminatı verilmesi esasa bağlanmıştır.
b) 36 ncı maddesinin Ortak hükümler başlıklı (A) fıkrasının (11) numaralı bendine "Milli Savunma Bakanlığı Akaryakıt İkmal ve NATO POL Tesisleri İşletme Başkanlığı Müfettiş Yardımcılarının" ibaresinden önce gelmek üzere "Belediye Müfettiş Yardımcıları" ibaresi eklenmiştir.
c) 202 nci maddesinin ikinci fıkrasına "50 gösterge rakamının" ibaresinden sonra gelmek üzere "(72 nci ay dahil olmak üzere 0-6 yaş grubunda yer alan çocuklar için bir kat artırımlı)" ibaresi eklenmiştir.
0-6 yaş grubu için çocuk gösterge rakamının bir kat artırımlı uygulanması 2005 mali yılı bütçe kanununda yer verilmiştir .
d) 206 ncı maddesinin (2) numaralı bendi, 25 yaşını dolduran çocuklar (25 yaşını bitirdiği halde evlenmemiş kız çocukları ile çalışamayacak derecede malûllükleri resmi sağlık kurulu raporuyla tespit edilenler için süresiz olarak ödeneğin verilmesine devam olunur.)," şeklinde değiştirilmiştir.
Önceki düzenlemede, 19 yaşını bitirdiği halde evlenmemiş kız çocuklarına verilen tedavi yardımı 25 yaşını doldurduklarında kesilmekteydi. Yapılan düzenleme ile bu konudaki 25 yaş sınırı kaldırılmaktadır.
e) 207 nci maddesinin birinci fıkrasında yer alan "75" gösterge rakamı "2500" olarak değiştirilmiştir.
Doğum için uygulanan gösterge rakamı 2005 yılı bütçe kanunu ile 75'ten 1000'e çıkarılmıştı. Yeni düzenleme ile bu gösterge rakamı 2500'e çıkarılmaktadır.
MADDE 29.- a) 14.7.1965 tarihli ve 657 sayılı Kanunun 48 inci maddesinin birinci fıkrasının (A) bendinin (7) numaralı alt bendinde yer alan "vücut veya" ile "veya vücut sakatlığı ile özürlü" ibareleri, yürürlükten kaldırılmıştır.
f- Belediye Müfettiş Yardımcıları kariyer mesleklerin bulduğu 36/A-11'e eklenmiştir.
HARCIRAHLARA İLİŞKİN DÜZENLEMELER
I-5216 sayılı Büyükşehir Belediyesi Kanunu ile belediye sınırları; İstanbul ve Kocaeli'nde il mülki sınırı, diğer büyükşehirlerde ise valilik merkez olmak üzere 20 ile 50 km. çapındaki tüm mahaller olarak tespit edilmiştir. Ancak, Harcırah Kanununa göre belediye sınırları "memuriyet mahalli" olarak tanımlandığı için, 23.07.2004 tarihinden önce harcırah alınabilen yerler için bu tarihten sonra hacırah alınamamaya başlanmıştı. Büyükşehirlerde çalışan memurları mağdur eden bu husus 5335 sayılı Kanunla geriye dönük olarak düzeltilmiştir.
"MADDE 4.- 10/2/1954 tarihli ve 6245 sayılı Kanunun; e) Geçici 3 üncü maddesinden sonra gelmek üzere aşağıdaki geçici 4 üncü madde eklenmiştir. "Geçici Madde 4.- Yeni bir düzenleme yapılıncaya kadar, 10/7/2004 tarihli ve 5216 sayılı Büyükşehir Belediyesi Kanununun geçici 2 nci maddesi uyarınca büyükşehir belediye sınırlarında yapılan değişiklikler, 3 üncü maddenin (g) bendinin uygulanmasında dikkate alınmaz." Diğer taraftan, kanunun 35'inci maddesinde 4/e maddesinin 23.07.2004 tarihinden itibaren yürürlüğe gireceği belirtilmiştir.
II-6245 sayılı Harcırah Kanununda 5335 sayılı Torba yasa ile yapılan ikinci değişiklik yatak ücretlerine ilişkindir. 6245 sayılı Kanunun 33'üncü maddesine göre sadece denetim elemanları, memuriyet mahalli dışına gidişlerinde gündeliklerine ek olarak "yatacak yer temini için ödedikleri ücretleri" de alabilmekteydi. bu madde, değiştirilmiştir.
6245 sayılı Harcırah Kanunun 33'üncü maddesi şu şekildedir:
"Madde 33 - (Değişik: 11/12/1981 - 2562/12 md.)
a. Bu Kanun gereğince verilecek yurtiçi gündeliklerinin miktarı her yıl bütçe kanunları ile tespit olunur.
b. Devamlı ikamet ettikleri yerler dikkate alınarak kurumlarınca belirlenen görev merkezi, mıntıka merkezi ve grup merkezi dışına teftiş, denetim, inceleme veya soruşturma görevi ile gönderilen Devlet Denetleme Kurulu Üyeleri ile geçici uzmanları, Sayıştay Denetçi ve Yardımcıları, Başbakanlık Yüksek Denetleme Kurulu Başkan, Üye, Uzman Müşavir, Uzman ve Uzman Yardımcıları, Silahlı Kuvvetler Denetleme ve Tetkik Kurulları Başkan ve Üyeleri, Bakanlık, Müsteşarlık ve Bağımsız Genel Müdürlük Müfettiş ve Müfettiş Yardımcıları, Maliye Bakanlığı Hesap Uzman ve Uzman Yardımcıları, Bankalar Yeminli Murakıp ve Murakıp Yardımcıları, Yükseköğretim Denetleme Kurulu Başkanı ve üyeleri, Bakanlıklar Merkez teşkilatına dahil Kontrolör ve Stajyer Kontrolörler, İçişleri Bakanlığı Dernekler Denetçisi ve Dernekler Denetçi Yardımcıları, Diyanet İşleri Başkanlığı ile Toprak ve Tarım Reformu Müsteşarlığı Müfettiş ve Müfettiş Yardımcıları, Çalışma Bakanlığı İş Müfettişleri ve Yardımcıları ile İş Güvenliği Müfettişleri ve Yardımcıları, Sosyal Sigortalar Kurumu Sigorta Müfettiş ve Müfettiş Yardımcıları, İlköğretim Müfettişleri ve Müfettiş Yardımcıları Tapu ve Kadastro Denetmenler ve Denetmen Yardımcıları ile Defterdarlık Kontrol Memurlarından;
(1) Türkiye düzeyinde teftiş, denetim ve inceleme yetkisine haiz bulunanlara birinci derece kadrolu memur için tespit olunan gündelik miktarının 1,3 katı,
(2) Bölge düzeyinde teftiş, denetim veya inceleme yetkisine haiz bulunanlara birinci derece kadrolu memur için tespit olunan gündelik miktarının 1,1 katı,
(3) İl düzeyinde teftiş, denetim veya inceleme yetkisine haiz bulunanlara birinci derece kadrolu memur için tespit olunan gündelik miktarının 0,9 katı,
Gündelik olarak ödenir.
(Ek parağraf: 14/1/1988 - KHK - 311/14. md.; değişik: 31/7/2003 - 4969/1 md.) Bu şekilde gündelik ödenenlerden, yatacak yer temini için ödedikleri ücretleri belgelendirenlere, belge bedelini aşmamak üzere, gündeliklerinin tamamına kadar olan kısmı ayrıca ödenir.
c) (Değişik: 14/1/1988 - KHK - 311/14 md.) Devlet Tiyatroları ve Devlet Opera ve Balesi Genel Müdürlükleri ile Müdürlükleri, Cumhurbaşkanlığı ve Devlet Senfoni Orkestraları, Oda Orkestraları, Devlet Türk Halk Müziği Korosu, Devlet Klasik Türk Müziği Korosu, Devlet Çoksesli Müzik Korosu ve Devlet Halk Dansları Topluluğu tarafından düzenlenecek yurtiçi sanat faaliyetlerine münferiden ve topluca katılan sanatçılarla diğer görevlilere kanunlara göre kurumlarınca karşılanan seyahat ve ikamet giderlerine ilave olunarak, 2 nci derece kadrolu memur için tespit olunan gündelik miktarlarının 2 katı gündelik olarak verilir."
Ayrıca; 27.04.2005 tarihli Resmi Gazetede yayımlanan 5335 sayılı "Bazı Kanun Ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun" ile 33'üncü maddeye (d) bendi eklenmiştir.
33'üncü maddeye 27.04.2005 tarihi itibariyle eklenen (d) bendi şu şekildedir.
"d) Bu Kanun hükümlerine göre gündelik ödenenlerden ((b) fıkrasına göre gündelik ödenenler hariç) yurtiçinde yatacak yer temini için ödedikleri ücretleri belgelendirenlere, belge bedelini aşmamak ve her defasında 10 gün ile sınırlı olmak üzere gündeliklerinin tamamına kadar olan kısmı ayrıca ödenir."
33'üncü maddede yapılan bir diğer değişiklik şu şekildedir:
"c) 33 üncü maddesinin; (b) fıkrasına "Kontrolör ve Stajyer Kontrolörler," ibaresinden sonra gelmek üzere "Hazine Müsteşarlığı Sigorta Denetleme Uzman ve Uzman Yardımcıları ile Aktüer ve Aktüer Yardımcıları" ibaresi eklenmiş ve (c) fıkrasından sonra gelmek üzere aşağıdaki fıkra eklenmiştir."
Bu düzenleme ile birlikte;
1-Hazine Müsteşarlığı Sigorta Denetleme Uzman ve Uzman Yardımcıları ile Aktüer ve Aktüer Yardımcıları da artık tüm memurların tabi olduğu gündelik üzerinden değil (b) fıkrasında sayılan diğer kontrol elemanları ile birlikte artırımlı gündelik alacaktır.
2- (b) fıkrasında sayılan diğer kontrol elemanları gibi memurlar da yatacak yer temini için ödedikleri ücretleri alabileceklerdir. Ancak bu 10 gün ile sınırlıdır ve gündeliklerinin tamamına kadar olan kısmı ile sınırlıdır.
III-6245 sayılı Harcırah Kanununda son olarak 2003 yılında değişiklik sonrasında tebliğle yapılan düzenleme ile eş, sağlık ve istek üzerine yapılan na-erde harcırah verilmesi uygulaması kaldırılmıştı. Ancak, idare mahkemelerinin; eş veya sağlık durumu nedeniyle yapılacak na-erde harcırah verilmemesini Anayasa'nın ilgili maddeleri ile birlikte yorumlayarak idare aleyhinde karar vermeleri ve Danıştay'ın 6245 sayılı Kanunda yapılan düzenlemeyi Anayasa Mahkemesine götürmesi üzerine harcırah kanunu yeniden değiştirilmiştir.
6245 sayılı Kanunun 10'uncu maddesinin (1) numaralı bendinin şu şekildeydi:
"Madde 10 - Yol masrafı, yevmiye, aile masrafı ve yer değiştirme masrafı aşağıdaki hallerde verilir:
1. Kendi yazılı talepleri üzerine gönderilenler hariç olmak üzere; yurt içinde veya dışındaki daimi bir vazifeye naklen tayin olunanlarla yabancı memleketlerdeki memuriyet merkezi tebdil olunan veyahut bu yerlerden yurt içinde diğer bir daimi vazifeye tayin edilen memur ve hizmetlilere yeni vazife mahallerine kadar;"
Yukarıdaki maddede yer alan (1) numralı bentteki "Kendi yazılı talepleri üzerine gönderilenler hariç olmak üzere;" ibaresi 5335 sayılı torba kanunun 4'üncü maddesi ile "Zorunlu yer değiştirme, sınav, sağlık sebepleri ve eş durumu (bu madde uyarınca sürekli görev yolluğu almaya hak kazananların eşlerinin atamaları) dışında kendi yazılı talepleri üzerine gönderilenler hariç olmak üzere;" şeklinde değiştirilmiştir.
Buna durumda artık;Zorunlu yer değiştirme, sınav, sağlık sebepleri,eş durumu (bu madde uyarınca sürekli görev yolluğu almaya hak kazananların eşlerinin atamaları) harcırah almaya hak kazanacaktır.
5434 EMEKLİ SANDIĞI KANUNUNDA YAPILAN DEĞİŞİKLİKLER
1-5434 Sayılı yasanın j bendi Göreve girişlerinde, Özürlülere Verilecek Sağlık Kurulu Raporları Hakkında Yönetmeliğe uygun olarak alınmış ve raporda sakatlık oranı en az % 40 olanlardan fiili hizmeti 15 yıl olanların istekleri üzerine emekliye ayrılabilir hükmünü içermektedir.
Maddenin eski hali ise: "Sakatlıkları sebebiyle ilgili mevzuat uyarınca göreve alınanlardan en az 15 yıl fiili hizmeti bulunanların istekleri üzerine" hükmünü içermekte herhangi bir sakatlık oranına yer vermemektedir.
2- 5434 sayılı yasanın b ve d fıkraları değiştirilmiştir.
-İştirakçilerin görevleri ile ilişiklerinin kesilmesini gerektiren yaş haddi 65 yaşını doldurdukları yaştır. (Belediye Başkanlığı illerin daimi komisyon üyelikleri hariç) hizmet sürelerine bakılmaksızın 61 yaşını dolduranlar hakkında hizmet gereği ve niteliğinin zorunlu olduğu durumlarda kurumlarca yaş haddi uygulanacaktır.
3-Üniversite öğretim üyelerinin görevleri ile ilişkilerinin görevleri ile ilgili ilişik kesme yaşı 67 yaşını doldurdukları tarihtir.
4-5434 sayılı yasanın 44. maddesinin 3. fıkrası; "İştirakçilerin görevleri ile ilgileri kesilmeksizin katıldıkları talim, manevra , seferberlik, harp dolayısıyla silah altına alındıkları dönemde malül olup, malullükleri asıl görevlerini yapmaya engel olmayanlar ile 5434 sayılı kanuna tabi göreve atandıkları tarihten önce malul sayılmayı gerektiren hastalık veya sakatlığı belirlenenlere bu hastalık ve veya sakatlıkları nedeniyle kanunun malullüğe ilişkin hükümleri uygulanmaz. Şeklinde değiştirilmiştir.
5- 5434 sayılı yasanın 108. maddesinin 1. fıkrası değiştirilmiş; bu kanun bakımından kimlerin muhtaç sayılacağına dair hükümler getirilmiştir. Önceki düzenlemede hiçbir geliri olmayan kimse muhtaç sayılmakta iken 4857 sayılı iş kanunun 39. maddesi uyarınca 16. yaşından büyükler için tespit edilen asgari ücretin net tutarından az geliri olanlar kendisini ve bakmaya mecbur olduğu kimseleri geçindirecek kadar ve malı olmayan muhtaç sayılmıştır.
6- 5434 Sayılı yasanın Ek 67. maddesi değiştirilmiştir.
Ek Madde 67. - Daha önce atanmış ya da seçilmiş oldukları kadro, görev veya aylık almış oldukları dereceler için belirlenmiş olan ek göstergelerden daha düşük ek gösterge ödenmesi gereken veya ek göstergesi olmayan bir kadro, görev veya dereceye atanan ya da seçilenler; daha önceden yararlanmış oldukları ek gösterge rakamı ile halen bulundukları kadro, görev veya dereceye ilişkin ek gösterge rakamı arasındaki farktan kaynaklanan kesenek ve karşılık tutarının tamamının aylıklarından kesilmesi suretiyle emeklilik açısından yüksek olan ek göstergeden yararlanmaya devam ederler. Bu Kanunun 12 nci maddesinin (II) numaralı fıkrasının (n) bendinde sayılanlar hariç, atandıkları veya seçildikleri kadro, görev ya da derecede en az altı ay görev yapmaksızın ek göstergesi daha düşük bir kadro, görev ya da dereceye atanan veya seçilenler hakkında bu fıkra hükümleri uygulanmaz.
Personel kanunlarında ya da aylık ödenmesine dayanak teşkil eden diğer kanunlarda kendileriyle eşit olarak ek gösterge verilmekte olan kadrolarda bulunanların yararlandıkları ek göstergelerden faydalanma imkanı da kalmayacak şekilde kadro unvanları personel kanunlarından ya da aylık ödenmesine dayanak teşkil eden diğer kanunlardan çıkarılan ve yararlanacakları ek gösterge hakkında ayrıca bir düzenleme yapılmamış olan kadro unvanları üzerinden emekli, dul ve yetim aylığı bağlanmış olanlar ile bu durumda olup iştirakçiliği devam edenlere uygulanacak ek göstergeler; Devlet Personel Başkanlığının görüşü alınmak suretiyle Maliye Bakanlığı ile Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Genel Müdürlüğü tarafından birlikte belirlenir. İlgili kanunlarında ayrıca ek gösterge belirlenmek suretiyle ve bir kadro şartı aranmaksızın yürütülmesi öngörülen görevlere asaleten atanmış veya seçilmiş olanlar hariç olmak üzere, münhasıran kadrosu ihdas edilmemiş görevler için bu fıkra hükmü uygulanmaz ve bu şekilde yürütülen görevler için sonradan ihdas edilen kadrolar dikkate alınmaz.
Ek göstergeleri yukarıdaki fıkra uyarınca belirlenenlere, bu belirleme işleminden önce ödenmiş emekli, dul ve yetim aylıkları ile emekli ikramiyeleri için herhangi bir fark ödemesi
yapılmaz.
7- 5434 sayılı yasaya geçici 219 ve 220. maddeler eklenmiştir:
GEÇİCİ MADDE 219. - Bu maddenin yürürlük tarihinden önce 44 üncü madde gereğince haklarında malûllük hükümleri uygulananların hakları saklıdır.
GEÇİCİ MADDE 220. - Bu maddenin yürürlük tarihinden önce daha düşük ek göstergeli veya ek göstergesi olmayan bir kadro, görev ya da dereceye atanmış veya seçilmiş olanlar için ek 67 nci maddenin uygulanmasında, ek göstergeli veya yüksek ek göstergeli kadro, görev ya da derecede en az altı ay görev yapmış olma şartı aranmaz. Önceden yapılmış olan eşitlik işlemlerine dayalı olarak bağlanmış olan aylıklar ödenmeye devam olunur.
ATAMAYA İLİŞKİN HÜKÜMLER
MADDE 30. - Cumhurbaşkanı tarafından atananlar, Bakanlar Kurulu kararı veya müşterek kararnameyle atanan veya görevlendirilenler, Türkiye Büyük Millet Meclisince yapılan seçimler sonucunda görev verilenler ile yükseköğretim kurumlarının öğretim üyeliklerine yapılacak atamalar hariç olmak üzere, herhangi bir sosyal güvenlik kurumundan emeklilik veya yaşlılık aylığı alanlar, genel bütçeye dahil dairelerin, katma bütçeli idarelerin, döner sermayelerin, kefalet sandıklarının, sosyal güvenlik kurumlarının ve bütçeden yardım alan kuruluşların kadrolarına açıktan atanamazlar. Diğer kanunların bu fıkraya aykırı hükümleri uygulanmaz.
Herhangi bir sosyal güvenlik kurumundan emeklilik veya yaşlılık aylığı alanlar bu aylıkları kesilmeksizin; genel bütçeye dahil daireler, katma bütçeli idareler, döner sermayeler, fonlar, belediyeler, il özel idareleri, belediyeler ve il özel idareleri tarafından kurulan birlik ve işletmeler, sosyal güvenlik kurumları, bütçeden yardım alan kuruluşlar ile özel kanunla kurulmuş diğer kamu kurum, kurul, üst kurul ve kuruluşları, kamu iktisadi teşebbüsleri ve bunların bağlı ortaklıkları ile müessese ve işletmelerinde ve sermayesinin %50'sinden fazlası kamuya ait olan diğer ortaklıklarda herhangi bir kadro, pozisyon veya görevde çalıştırılamaz ve görev yapamazlar.
Diğer kanunların emeklilik veya yaşlılık aylığı almakta iken emeklilik veya yaşlılık aylıkları ve/veya diğer tazminatları kesilmeksizin atanmaya, çalıştırılmaya veya görevlendirilmeye izin veren hükümleri ile 5434 sayılı Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanununun ek 11 inci maddesine göre 1.1.2005 tarihinden önce alınmış Bakanlar Kurulu kararları uygulanmaz.
Bu maddenin ikinci ve üçüncü fıkra hükümleri;
a) Cumhurbaşkanlığına seçilenler,
b) Dışarıdan Bakanlar Kurulu üyeliğine atananlar,
c) Yasama Organı üyeliğine seçilenler,
d) Mahalli idareler seçimleri sonucuna göre görev alanlar,
e) Sadece toplantı veya huzur ücreti ya da hakkı ödenen görevleri yürütenler ile yönetim ve denetim kurulu üyeliği ücreti karşılığında görevlendirilenler,
f) Yaş haddini aşmamış olmaları kaydıyla her derece ve türdeki örgün ve yaygın eğitim kurumlarında ders ücreti karşılığı ders görevi verilenler (üniversitelerde ders ücreti karşılığı ders görevi verilenler hakkında yaş haddini aşmamış olmaları kaydı aranmaz.),
g) Vakıf üniversitelerinde görev alanlar,
h) Özel kanunlarında emeklilik veya yaşlılık aylığı kesilmeksizin çalıştırılma veya görev yapma hakkı verilenlerden Cumhurbaşkanı tarafından atananlar, Bakanlar Kurulu kararı veya müşterek kararname ile atanan veya görevlendirilenler ve Türkiye Büyük Millet Meclisince yapılan seçimler sonucunda görev verilenler,
i) 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun 60 ıncı maddesinin (a) fıkrası uyarınca Yasama Organı üyeliğinin bitiminden sonra öğretim üyesi olarak atanmış olanlar,
Hakkında uygulanmaz.
MADDE 31. - Kamu hizmetlerinin etkin ve verimli bir şekilde yürütülebilmesi amacıyla, genel bütçeye dahil daireler ile katma bütçeli idarelerin teşkilât yapıları ve hizmet amacına uygun olarak personel dağılımının sağlanmasına yönelik önlemler almaya, ihtiyaç fazlası olan personelin, ilgili kuruluşların da görüşü alınarak, genel bütçeye dahil dairelere, katma bütçeli idarelere, döner sermayelere, kefalet sandıklarına, sosyal güvenlik kurumlarına, bütçeden yardım alan kuruluşlara nakledilmesine ilişkin esas ve usûlleri belirlemeye Devlet Personel Başkanlığının bağlı olduğu Bakan ile Maliye Bakanı yetkilidir.