PTT çalışanları adeta isyandalar" />
PTT’DE İŞLER DURMA NOKTASINDA
PTT çalışanları adeta isyandalar
PTT’DE İŞLER DURMA NOKTASINDA
PTT çalışanları adeta isyandalar. Özellikle son dönemde personel eksikliği nedeniyle birçok merkezde işlerde büyük oranda aksamalar yaşanıyor. Çalışanlar, durumlarını vatandaşa anlatamamaktan ve etkili hizmet üretememekten mustarip. PTT’nin anonim şirkete dönüştürülmesi sürecinde, iş yoğunluğundan bunalan personele, yeni eleman alınacağı ve iş yükünün hafifletileceği yönünde sözler verilmişti. PTT’nin anonim şirkete dönüştürülmesinin üzerinden 2 yıldan fazla süre geçmesine rağmen, kuruma yeterince yeni eleman alınmadığı gibi getirilen teşviklerle, çalışanlar emekli olmaya yönlendirildi ve personel açığı daha da arttı.
Yalnızca son iki yıl içinde yaklaşık 7 bin çalışan çeşitli nedenlerle PTT’den ayrılırken yerine yalnızca 4 bin 500 yeni personel alınınca, çalışan sayısı iyiden iyiye azalan kurumda, ne dağıtıcılar ne de gişe görevlileri işlerini yapamaz hale geldi. Vatandaşın mağduriyeti en çok PTT çalışanlarını üzüyor, personel; “Yetersiz elemanla elimizden geleni yapıyoruz ama yine de kimseyi memnun edemiyoruz” diyor.
PERSONEL AÇIĞI BÜYÜK!
Personel açığı, bir kişinin üzerine birden çok görev ve sorumluluk yüklenmesine neden oluyor. Örneğin asli görevi veznedarlık olan bir personel, aynı zamanda boş olan müdürlük ve şeflik görevlerine de vekâlet ediyor. Bu durumda aynı kişi hem işlemi gerçekleştiriyor, hem bu işlemi onaylıyor hem de kendi yaptığı işlemi kontrol ediyor. Bunun yanında yaptığı her görevin sorumluluğunu da üstleniyor. Öyle ki, norm kadroda 1500 dolayında olması gereken müdür sayısı yaklaşık 550 iken 750’ye yakın müdür, üzerinde başka görevler olduğu halde vekâleten yöneticilik görevini de yürütüyor. Kurumda dağıtıcı, gişe görevlisi gibi personelin yetersizliğinin yanında 500 e yakın şef açığı olduğu da biliniyor.
Bazı il ve ilçelerde yeterli sayıda personel bulunmamasından dolayı, gelen postaların PTT merkezlerinde biriktiği ve birçok önemli gönderinin alıcısına zamanında ulaştırılamadığı şikayetlerini almaktayız. Zaten bir günde ortalama 10 km dolayında yaya olarak yol kat eden bir dağıtıcının, 3-4 personelin alanındaki postaları alıcılara ulaştırabilmesi için her gün en az 40 km yürümesi gerekiyor. Personel eksikliği nedeniyle insanüstü bir gayretle görevlerini yerine getirmeye çalışan PTT personeli, bir kişinin her gün bu mesafeleri kat etmesinin mümkün olmadığını ifade etse de “BEN ANLAMAM YAPACAKSIN” baskısından kurtulamamaktadır.
PTT de bir dağıtıcının günlük dağıtım yapacağı alanın belirlenmesi mevzuatla belirlenmiş olup, konusunda uzman kontrolörler tarafından cihet kodlaması diye adlandırılan iş gücü ve gönderi istatistiklerine, sokak sayısına, muhtar sayısına, coğrafi durumuna v.s. zorluk derecesine göre bizzat yerimde tespit edilen alanlara dağıtıcının görev alanı denilmektedir.
Mevzuatta açıkça belirtilen bu iş gücünün yok sayılarak, tam tersine eldeki mevcut personele gönderi adedi bölünerek masa başında görev alanı belirlenmesinin sonucu, devirli posta dağıtımı, gecikmeler ve dahası kaybolmalara sebebiyet verilmektedir.
tasarruf tedbirlerinin bizzat halkın hizmet alma hakkı üzerinde uygulanması vatandaş ile ptt nin çalışan üreten personelinin arasını her geçen gün biraz daha açtığı, bunun ötesinde halkımızın hizmet almasının engellendiği açıkça ifade edilebilir.
PTT’nin bir an evvel hizmetten tasarrufa son verip, eksik personelle yürütülmeye çalışılan asli görevlerini layıkı ile yapabilmesinin gerçekleştirilebilmesi için İVEDİLİKLE personel açığının gerçek verilere göre tamamlanmasıdır. Aksi taktirde halkımızın hizmetinin bilerek aksatıldığını tüm kamuoyuna daha fazla gerçeklerle tüm açıklığı ile anlatacağımızdan kimsenin şüphesi olmasın.
BAZI BÖLGELERDE POSTALAR BİRİKTİRİLİP TOPTAN DAĞITILIYOR
PTT yöneticileri, personel eksikliği yaşanan birçok merkezde gelen postaları, 10-15 gün hatta 1 ay boyunca beklettikten sonra, başka merkezlerde görevli personeli bu merkezlere taşıyarak, biriken postaları toptan şekilde sahiplerine ulaştırıyor. Bu da posta ve kurye hizmetlerinde gecikmelere yol açıyor ve vatandaştan yoğun şikâyet alıyor.
YILLIK İZİNLERİNİDAHİKULLANAMAYAN PERSONEL HİZMET ÜRETEMEMEKTEN RAHATSIZ
Geciken hizmetler nedeniyle sürekli görev yaptıkları bölge sakinlerinin yüzlerine bile bakamadıklarını ifade eden dağıtıcılar, “Bizim çalışmaktan yana bir sorunumuz yok; zaten gece gündüz çalışıyoruz. Ama 10 kişinin işini 3 ya da 4 kişi yapmak zorunda kaldığımız için hizmette aksamalar, gecikmeler oluyor. Bizler de gişe önlerinde bekleyen vatandaşımıza işlem yaparken, gecikmiş postayı vatandaşa teslim ederken derdimizi anlatmakta güçlük çekiyoruz. Biz vatandaşımıza en güzel hizmeti, en hızlı şekliyle sunmayı arzu ediyoruz. Elimizde olmayan nedenlerden dolayı, hizmetlerimizde aksamalar oluyor. Bizler bu duruma, vatandaştan daha fazla üzülüyoruz ” diyorlar. Ancak bunu bu şekilde vatandaşa ifade etmeleri de genelge ile yasaklanmıştır.
PTT’nin anonim şirkete dönüştürülmesi ile daha çağdaş bir yönetim anlayışına kavuşacağını iddia eden yöneticiler, şimdi personel giderlerinden kısarak, personel sayısını azaltarak yalnızca personel giderleri üzerinden şirketin kârlılığını artırma yolunu seçiyorlar. Bu da PTT çalışanlarının her geçen gün biraz daha fazla iş yüküyle karşı karşıya kalmasına neden oluyor. Sabahın erken saatlerinden, günün ilerleyen saatlerine kadar bazı yetlerde mübalağasız 11-12 saat süre ile aralıksız çalışmak zorunda kalan personelin yine de vatandaşı memnun edememekten dolayı rahatsız olduğu ifade ediliyor.
Personel yetersizliği gişelerde yoğunluk yaşanmasına, dağıtım işlemlerinde aksamalara ve PTT’nin imajının bozulmasına yol açsa da işlerin durma noktasına geldiği kurumda, yetkililer ben anlamam yapacaksın tavırlarını sürdürüyor. Hatta geçtiğimiz aylarda yürürlüğe giren performans sistemi ile birlikte personelin daha da fazla çalışmak zorunda kalacağı, aksi takdirde performans değerlendirme notunun yetersizliği nedeniyle çeşitli yaptırımlarla karşı karşıya kalmaları bile hedeflenmiş ise de sendikamız bu konuda personelin hakları için yargıya gitmiştir.
GENEL BAŞKANIMIZ SEDAT YILMAZ: “176 YIL ÖNCE AT ARABASIYLA VERİLEN GÜVENİ BUGÜN DİJİTAL ÇAĞDA YAKALAYAMIYORUZ”
PTT’deki personel açığı konusunda değerlendirmelerde bulunan Türk Haber-Sen Genel Başkanı Sedat Yılmaz, “Biz, günler öncesinde PTT Genel Müdürüne gönderdiğimiz resmi yazı ile başta personel eksikliği olmak üzere kurumda yaşanan birçok sorunu tüm açıklığı ile dile getirdik. Aradan geçen süreye rağmen dile getirdiğimiz sorunlara bir karşılık verilmiş değil, personelin yaşadığı sıkıntılar her geçen gün biraz daha artmaktadır.
Çalışanlarımız her türlü fedakârlığa rağmen yeterince hızlı hizmet veremediği için rahatsız. Geçmişi tam 176 yıla dayanan böylesine köklü bir kuruluşun içine düşürüldüğü bu durum bizleri derinden yaralamaktadır. Bazı merkezlerde 1 aylık işlem ve posta birikmiş durumdadır. PTT, 1840 yılında kurulduğunda at arabalarıyla verdiği hizmeti bugün dijital çağda sunamamakta, 1840 yılında bile at arabaları ile yaşanmayan posta gecikmeleri ne yazık ki bugün personel açığı nedeniyle yaşanmakta, çalışanlarımız vatandaşlarımızı mağdur etmemek için adeta çırpınmaktadır. Vatandaş, tek muhatap olarak PTT’de karşılaştığı gişe görevlisini, kapısına gelen dağıtıcıyı görmekte; çalışanlarımız etkili hizmet sunamamanın ezikliğini yaşamaktadır.
Bunca zamandır verdiği kamu hizmeti ile kutsal bir görev ifa eden PTT’nin bugün kârlılık, verimlilik, performans gibi kavramlarla ticarethaneye döndürülmesi, bir zaman toplumun seçkin zümresi arasında sayılan PTT personelinin bugün iş yoğunluğu, baskı ve ayrımcılıkla adeta psikolojik bir travmaya sokulması asla kabul edilemez. Kurumun geldiği durum, yetkililerden daha fazla çalışanlarımızı ve bizleri üzmektedir. Göz göre göre bu kurumun heba edilmesine müsaade etmemiz mümkün değildir.”