Ekonomideki adaletsiz büyüme; ücretlerde sefalete dönüştü!
Türkiye Kamu-Sen Araştırma Geliştirme Merkezi'nin yaptığı "Gelir Dağılımında Adalet Mi, Ücretteki Sefalet Mi?" araştırması, memurların gelir dağılımdaki adaletsizlikten dolayı 388 YTL zararda olduğunu ortaya koydu
Ekonomideki adaletsiz büyüme; ücretlerde sefalete dönüştü!
Türkiye Kamu-Sen Araştırma Geliştirme Merkezi'nin yaptığı "Gelir Dağılımında Adalet Mi, Ücretteki Sefalet Mi?" araştırması, memurların gelir dağılımdaki adaletsizlikten dolayı 388 YTL zararda olduğunu ortaya koydu.
AKP Hükümetinin tek taraflı ücret belirleme politikaları en çok memurları mağdur ediyor. Türkiye ekonomisi son 7 yıldır kesintisiz büyüyor. Ancak memur ve emekli maaşlarına yapılan artışlar, ekonomideki büyüme göz önüne alınmadan, yalnızca enflasyon hedefine göre belirlendiği için bu kesim, ülkemizdeki büyümeden hiç pay alamıyor. Gelir dağılımı her geçen gün biraz daha bozuluyor.
Türkiye Kamu-Sen Araştırma Geliştirme Merkezi'nin yaptığı "Gelir Dağılımında Adalet Mi, Ücretteki Sefalet Mi?" adlı çalışma ülkemizde memurlara yapılan haksızlığın boyutlarını ortaya çıkardı. Çalışmaya göre 2007 yılı için öngörülen yüzde 5'lik büyüme hedefi de tutarsa AKP'nin iktidara geldiği 2002 yılı ile 2007 yılları arasında ekonomideki büyüme 41,4 olacak. Aynı dönemdeki TÜFE artışı ise yüzde 81 dolayında gerçekleşecek. Ancak bu süreçte memur maaşlarına yapılan artışlar, yalnızca enflasyonla sınırlı kaldığından ve memur sendikaları ile mutabakat sağlanan 2006 yılı haricindeki yıllarda maaş artışları, memur sendikalarının teklifleri hiçe sayılarak ve tek taraflı olarak yapıldığından, ekonomideki büyümeden memurlar hiç faydalanamamış.
Araştırmaya göre eğer memurlara; yıl içinde gerçekleşen TÜFE rakamlarının üstüne yıllık büyüme rakamları eklenerek maaş artışı yapılmış olsaydı; şu anda 980 YTL olan ortalama memur maaşı 1.368 YTL olacaktı. Yani bugün itibarı ile memurlar yalnızca ekonomik büyümeden dolayı hak ettikleri 388 YTL'yi alamamış görünüyorlar. Son 6 yılda ortaya çıkan bu rakamın memurlara oran olarak yansıması ise % 39,6. Başka bir deyimle memurlar son altı yıllık büyümenin maaşlarına adil bir şekilde yansıtılmamasından dolayı 388 YTL alacaklı.
En düşük memur maaşında ise durum çok farklı olmamakla birlikte 2006 yılında Türkiye Kamu-Sen'in kabul ettirdiği denge tazminatının maaşlara yansımasının etkileri görünmekte. Buna göre de şu anda 733 YTL olan en düşük dereceli memur maaşı eğer enflasyon rakamlarına, büyüme rakamları eklenerek artırılmış olsaydı, 796 YTL'ye ulaşacaktı. Bu süreçte en düşük dereceli memur maaşındaki kayıp da 63 YTL olarak ortaya çıkıyor.
Eğer ekonomideki yıllık büyüme rakamları, memur maaşlarına yansıtılsaydı ortalama memur maaşı, 1.180 YTL olan tek kişinin yoksulluk sınırının üstünde olacaktı. En düşük memur maaşı ise 892 YTL olan açlık sınırına yaklaşacaktı.
Görülüyor ki; ekonomideki büyümeden hiç pay alamayan memurlarımız, bugün sefalet ücreti içinde, gelir dağılımında adaletin sağlanması için bekliyorlar. Bunun gerçekleşmesinin de memurlara toplu sözleşme ve grev hakkından geçtiğinin bilincinde olarak, yapılacak Anayasa değişikliğinde bu konunun da yer almasını istiyorlar.
2001 yılında 457 YTL olan ortalama memur maaşının gelişimi ve yıllık enflasyon oranlarının üzerine büyüme rakamlarının eklenmesi durumunda olması gereken ortalama memur maaşı
|
Yıllık Büyüme (%) |
Yıllık TÜFE (%) |
Ortalama Memur Maaşı (YTL) |
Olması Gereken Memur Maaşı (YTL) |
Fark (YTL) |
Kayıp (%) |
2002 |
7,8 |
30,8 |
531 |
644 |
-113 |
21,3 |
2003 |
5,9 |
13,9 |
608 |
777 |
-169 |
27,8 |
2004 |
9 |
9,32 |
683 |
926 |
-243 |
35,6 |
2005 |
7,6 |
7,72 |
755 |
1.073 |
-318 |
42,1 |
2006 |
6,1 |
9,65 |
895 |
1.249 |
-354 |
39,6 |
2007 |
5,0* |
9,50* |
980 |
1.368 |
-388 |
39,6 |
Kaynak: TÜİK, Maliye Bakanlığı, Türkiye Kamu-Sen Araştırma Geliştirme Merkezi
(*) Yıl sonu gerçekleşme tahmini
2001 yılında 241 YTL olan en düşük dereceli memur maaşının gelişimi ve yıllık enflasyon oranlarının üzerine büyüme rakamlarının eklenmesi durumunda olması gereken en düşük dereceli memur maaşı
|
Yıllık Büyüme (%) |
Yıllık TÜFE (%) |
En Düşük Memur Maaşı (YTL) |
Olması Gereken En Düşük Memur Maaşı (YTL) |
Fark (YTL) |
Kayıp (%) |
2002 |
7,8 |
30,8 |
357 |
340 |
+17 |
0 |
2003 |
5,9 |
13,9 |
421 |
431 |
-10 |
2,4 |
2004 |
9 |
9,32 |
481 |
513 |
-32 |
6,7 |
2005 |
7,6 |
7,72 |
540 |
595 |
-55 |
10,2 |
2006 |
6,1 |
9,65 |
663 |
692 |
-29 |
4,4 |
2007 |
5,0* |
9,50* |
733 |
796 |
-63 |
8,6 |
Kaynak: TÜİK, Maliye Bakanlığı, Türkiye Kamu-Sen Araştırma Geliştirme Merkezi
(*) Yıl sonu gerçekleşme tahmini