Türkiye Kamu-Sen Ar-Ge Merkezi yaptığı çalışma ile yeni getirilen ücretlerden asgari ücret tutarı kadar olan kısmın gelir vergisi ve damga vergisinden muaf tutulması uygulamasının maaşlara yansımasını hesapladı.
Çalışanların medeni durumu ve çocuk sayısına bağlı olarak maaşlarında 386,58 TL ile 104,58 TL arasında değişen tutarlarda artış olacak. Asgari Geçim İndiriminin kaldırılması nedeniyle vergi indiriminin getirdiği avantaj da kısıtlı kaldı.
Bilindiği üzere daha önce vergi iadesi şeklinde gerçekleştirilen ve ücretliler üzerindeki dolaylı vergi yükünün azaltılmasını amaçlayan uygulama 2006 yılında çalışanların zararına olacak şekilde asgari geçim indirimine dönüştürülmüştü.
Buna göre çalışanların medeni durumu ve çocuk sayısına bağlı olarak ödeyecekleri gelir vergisi tutarından indirim yapılmakta, bu da ücretlere eklenmekteydi.
20 Aralık 2021 tarihinde Plan ve Bütçe Komisyonunda kabul edilen kanunun yasalaşması halinde, 01 Ocak 2022 tarihinden itibaren ücretlere uygulanan asgari geçim indiriminin de kaldırılması ve tüm ücret gelirlerinin brüt asgari ücret tutarı (5004 TL) kadar olan kısmının gelir vergisinden muaf tutulması söz konusu olmuştur.
Bu uygulama ile çalışanlara büyük kazançlar getirilmiş gibi gösterilse de Türkiye Kamu-Sen Ar-Ge Merkezi’nin yaptığı hesaplamaya göre uygulamanın maaşlara yansımasının 386 TL ile 104 TL arasında olacağı ortaya çıkmıştır.
KAHVECİ: EK ZAM VE REFAH PAYI ŞARTTIR
Tüm çalışanları kapsayacak vergi muafiyeti konusuna ilişkin değerlendirmelerde bulunan Türkiye Kamu-Sen Genel Başkanı Önder Kahveci, “Asgari Geçim İndiriminin kaldırılması doğru bir uygulama olmamıştır. Memurlarımız bu ekonomik koşullar altında ek zam ve refah payı gibi yöntemlerle desteklenmelidir.” dedi.
Kahveci; “Türkiye Kamu-Sen Ar-Ge Merkezimizin yaptığı çalışma, vergi indirim tutarının memur maaşlarına yansımasını ortaya koyması bakımından önemlidir.
Özellikle asgari geçim indiriminin kaldırılması, asgari ücret tutarı kadar olan ücretler gelirlerinin vergiden muaf tutulmasının etkisini de azaltmıştır. Buna göre memurların maaşlarına 104 TL ile 386 TL arasında değişen tutarlarda bir yansıma olacaktır.
Her ne kadar bu uygulama çalışanlar üzerindeki vergi yükünün azaltılması ve vergi adaletsizliğinin giderilmesi noktasında olumlu bir adım olsa da kamu çalışanlarının alım gücünü yükseltmekte etkisi sınırlı olacaktır. Özellikle Asgari Geçim İndirimi uygulamasının kaldırılmış olması, vergi muafiyetinin etkisini yok etmiştir. Dolayısıyla Asgari Geçim İndiriminin kaldırılması da doğru bir uygulama olmamıştır.
Mutlaka memurlarımız bu ekonomik koşullar altında farklı yöntemlerle desteklenmelidir. Getirilmiş olan uygulama vergi yükünün daha adil dağıtılması, çalışanlar üzerindeki vergi yükünün azaltılması bakımından önemlidir ancak yeterli değildir.
Özellikle ekonomik gelişmelerin kamu çalışanları üzerindeki etkisinin azaltılması için farklı argümanlara gerek vardır. Türkiye Kamu-Sen olarak biz uzun zamandan beri söylediğimiz gibi ek zam ve refah payı talebimizi yineliyoruz. Refah payı ve ek zam uygulaması olmadığı müddetçe bu ekonomik olumsuzlukların memur ve emekli üzerinde yarattığı tahribat önlenemeyecektir.” dedi.
Çalışanın durumuna göre uygulamanın maaşlara olan etkisi aşağıdaki gibi olacaktır:
Medeni Durumu ve Çocuk Sayısı |
Asgari Geçim İndirimi Devam Etseydi Alacağı Tutar |
Getirilen Gelir Vergisi İndirimi |
Getirilen Damga Vergisi İndirimi |
Toplam Vergi İndirim Tutarı |
Maaşa Yansıyacak Tutar |
Bekar |
402,0 TL |
750,6
TL |
37,98
TL |
788,58
TL |
386,58 TL |
Evli eşi çalışmayan |
481,5 TL |
750,6
TL |
37,98
TL |
788,58
TL |
307,08 TL |
Evli eşi çalışmayan 1 çocuklu |
543,0 TL |
750,6
TL |
37,98
TL |
788,58
TL |
245,58 TL |
Evli eşi çalışmayan 2 çocuklu |
603,0 TL |
750,6
TL |
37,98
TL |
788,58
TL |
185,58 TL |
Evli eşi çalışmayan 3 çocuklu |
684,0 TL |
750,6
TL |
37,98
TL |
788,58
TL |
104,58 TL |
Evli eşi çalışmayan 4 çocuklu |
684,0 TL |
750,6
TL |
37,98
TL |
788,58
TL |
104,58 TL |
Evli eşi çalışmayan 5 çocuklu |
684,0 TL |
750,6
TL |
37,98
TL |
788,58
TL |
104,58 TL |
Evli eşi çalışan |
402,0 TL |
750,6
TL |
37,98
TL |
788,58
TL |
386,58 TL |
Evli eşi çalışan 1 çocuklu |
462,0 TL |
750,6
TL |
37,98
TL |
788,58
TL |
326,58 TL |
Evli eşi çalışan 2 çocuklu |
522,0 TL |
750,6
TL |
37,98
TL |
788,58
TL |
266,58 TL |
Evli eşi çalışan 3 çocuklu |
603,0 TL |
750,6
TL |
37,98
TL |
788,58
TL |
185,58 TL |
Evli eşi çalışan 4 çocuklu |
643,5 TL |
750,6
TL |
37,98
TL |
788,58
TL |
145,08 TL |
Evli eşi çalışan 5 çocuklu |
684,0 TL |
750,6
TL |
37,98
TL |
788,58
TL |
104,58 TL |